خانه » وبلاگ سئو » سئو چیست

سئو چیست

سئو (SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی موتور جستجو عبارتیه که زیرشاخه دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شه و به صورت کلی به دو بخش اصلی On-Page SEO (سئو داخلی) و Off-Page SEO (سئو خارجی) تقسیم می‌شه

سئو چیست
سئو یعنی پیشرفت سایت در طول زمان

واژۀ سئو برای جذب ترافیک طبیعی از موتورهای جستجو بکار گرفته می‌شه

بخش‌های اصلی سئو

  • الگوریتم‌های گوگل- چیزی که گوگل رو از سایر رقبا جدا کرده استفاده از الگوریتم‌های مختلف برای تشخیص نیاز کاربرها و نمایش بهترین نتایجه
  • سئو داخلی- هر نوع تغییری که درون سایت انجام می‌شه مثل سئو محتوا و سئو عنوان‌ها
  • سئو خارجی- هر نوع سیگنالی که سایر سایت‌ها برای ما می‌فرستن یا کارهایی که خودمون انجام می‌دیم مثل لینک‌سازی

اولین قدم برای یادگیری سئو اینه که بدونیم موتورهای جستجو چطور کار می‌کنن که بتونیم بر اساس الگوهای ذهنی بهتر، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم. در این ویدیو با عملکرد اصلی گوگل یعنی ایندکس و دسته‌بندی آشنا می‌شیم (ویدیوهای آموزش سئو)

افراد زیادی در سرتاسر دنیا همواره در حال تلاش برای افزایش بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو هستن، نرخ بازدید هدفمند در سایر روش‌های بازاریابی خیلی پایین‌تره

اقداماتی که ما برای افزایش سئو سایت خودمون انجام می‌دیم موجب شکل‌گیری دسته‌بندی‌های مختلفی شده:

  • سئو کلاه سفید- انجام اقدامات لازم مطابق با توصیه‌های موتورهای جستجو
  • سئو کلاه سیاه– انجام کارهای غیرقانونی مثل خرید لینک و استفاده غیرمعمول از چگالی کلمات کلیدی
  • سئو کلاه خاکستری- قرارگیری لب مرز سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه برای انجام کارهایی مثل لینک‌سازی مطمئن و افزایش رتبه

بنابر حجم بالای اسپم اینترنت، گوگل ترجیح می‌ده کسی از چگونگی رتبه‌بندی‌ها باخبر نشه و فقط گهگاهی به آپدیت‌های بزرگ اشاره می‌کنه

سئوکارهای سراسر جهان همه روزه در حال تحلیل وب‌سایت‌های گوناگون هستن، درنتیجه تعدادی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تونه در سئو سایت‌ها تاثیر داشته باشه بعنوان فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل منتشر می‌کنن

نتایج گوگل دسته‌بندی‌های مختلفی مثل تصاویر و ویدیوها داره که بدست آوردن رتبه بالاتر نیازمند تولید محتوا با فرمت‌های مختلفه. البته این به معنی ایندکس نشدن صفحات مخصوص انتشار تصاویر یا ویدیوها نیست بلکه وقتی کسی عبارت “تصاویر سئو” رو جستجو می‌کنه احتمالش خیلی بیشتره از بخش تصاویر گوگل دیدن کنه و کاری به نتایج وب نداشته باشه

با افزایش رقابت و سخت‌تر شدن کسب رتبه در نتایج جستجو باید استراتژی‌های موثر مثل حضور در رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوای بهینه هم به کمک ما بیان. با توجه به شرایط حال، نمی‌شه با تکیه روی یک ویژگی انتظار کسب موفقیت داشت

لینک‌ها از ابتدای شکل‌گیری بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نقش کلیدی داشتن. خود لینک‌ها هم به دو دسته لینک‌های داخلی (internal links) و لینک‌های خارجی (external links) تقسیم می‌شن که لینک‌های داخلی برای افزایش کیفیت ناوبری و گردش در سایت طراحی می‌شه اما لینک‌های خارجی مشمول صفحاتی خارج از سایت ماست که ما رو لینک کردن (backlink)

موتورهای جستجو در ابتدا فقط از ابزارهای ثبت سایت پشتیبانی می‌کردن اما در حال حاظر ابزارهای پیشرفته‌ای مثل سرچ کسنول و بینگ وبمستر امکانات مختلفی مثل بررسی فایل robots.txt و فایل sitemap همراه با ابزارهای خطایابی براحتی امکان کنترل سایت‌ها در موتور جستجو فراهم کردن

سئو بعنوان راه‌حلی برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو می‌تونه نقش کلیدی در برنامه بازاریابی اینترنتی شما ایفا کنه. در قسمت آموزش سئو به شیوه‌های پایه‌ای برای درک تکنیکال‌سئو می‌پردازم تا هرچه بیشتر در سئو عمیق بشیم و خیلی سطحی برخورد نکنیم.

گاهی جابجایی در نتایج رقابتی اونقدر سخت و طاقت‌فرسا می‌شه که نیاز داریم ادامه راهو به یک متخصص واگذار کنیم و خودمون مشغول برندینگ و کارهای مهم‌تر باشیم. اگه کسب و کار آفلاین شما یجای پر رفت و آمد بوده و مشتری زیادی داشتید، باید بدونید کسب و کار آنلاین شما هم نیازمند دیده شدن در نتایج گوگله (جایی که همه از اونجا رد می‌شن).