سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization یا همون بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو عبارتیه که زیرشاخه بازاریابی موتورهای جستجو محسوب می‌شه و در حالت کلی شامل دو بخش On Page SEO (بهینه‌سازی داخلی) و Off Page SEO (بهینه‌سازی خارجی) تقسیم می‌شه

سئو
search engine optimization

موتورهای جستجو تعدادشون زیاده اما بدلیل تسخیر بازار توسط گوگل اکثر وبمسترها علاقه‌ای به کار کردن روی سایر موتورهای جستجو مثل بینگ نشون نمی‌دن. گوگل برای تعیین رتبه‌بندی سایت‌ها از الگوریتم‌های مختلفی (پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار و…) استفاده می‌کنه و همیشه در حال بروزرسانی مداوم برای نمایش نتایج بهتره

با توجه به بازار داغ موتورجستجوی گوگل طبیعیه که افراد زیادی خواهان بدست آوردن رتبه‌های بالاتر برای افزایش بازدید و فروش هستن. تفاوتی نمی‌کنه وبمستر یا سئوکار باشین، اگر اقداماتی برای سئو انجام می‌دید به دو دسته سئوکار کلاه سفید (افرادی که دنبال روش‌های ممنوع و غیرقانونی نمی‌رن و فقط توصیه‌های عمومی رو اجرا می‌کنن) و سئوکار کلاه سیاه (افرادی که به دنبال دور زدن الگوریتم‌های گوگل با روش‌های مختلف سئو داخلی یا سئو خارجی هستن)

ویدیو نحوه کار خزنده گوگل و رتبه‌بندی سایت‌ها (ویدیوهای بیشتر)

بخاطر حجم بالای اسپم اینترنت، گوگل ترجیح می‌ده کسی از چگونگی رتبه‌بندی‌ها باخبر نشه و فقط گهکاهی به آپدیت‌های بزرگ اشاره می‌کنه. سئوکارهای سراسر جهان همه روزه در حال تحلیل وب‌سایت‌های گوناگون هستن درنتیجه تعدادی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تونه در سئو سایت‌ها تاثیر داشته باشه رو بعنوان فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل منتشر کردن. از جمله اطلاعاتی که گوگل درباره سئو بهش پرداخته یه فایل PDF که می‌تونید اینجا ببینید

یکی از دلایل محبوبیت سئو و بازاریابی موتورهای جستجو بدست آوردن کاربران هدفمنده (چیزی که در سایر روش‌های بازاریابی نرخش خیلی پایین‌تره)

نتایج گوگل دسته‌بندی‌های مختلفی مثل تصاویر و ویدیوها داره که بدست آوردن نتایج در این گروه‌ها اهمیت بالایی برای انتشار انواع محتوا داره، البته این به معنی ایندکس نشدن خود اون صفحات انتشار نیست اما وقتی کسی عبارت “تصاویر سئو” رو جستجو می‌کنه احتمالش خیلی بیشتره از بخش تصاویر گوگل دیدن کنه و نه تایج جستجو

ربات جستجوگر از طریق پیوندهای وب، دستور مستقیم از سرچ کنسول و یا دستوراتی مثل Ping یا Indexing API صفحات مختلفو ذخیره می‌کنه (همون چیزی که شما در source صفحات سایت می‌بینید) و با الگوریتم‌های مختلف بررسی می‌کنه این صفحه در چه جستجوهایی باید دیده بشه. این کاریه که ربات خزنده همیشه انجام می‌ده

امروزه با افزایش رقابت و سخت‌تر شدن کسب رتبه در نتایج جستجو باید استراتژی‌های موثر مثل حضور در رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا (وبلاگ‌نویسی) هم به کمک ما بیان، از جمله استراتژی‌های موثر در کسب رتبه می‌شه به برندینگ اشاره کرد.

لینک‌ها از ابتدای شکل‌گیری بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نقش کلیدی داشتن. خود لینک‌ها هم به دو دسته لینک‌های داخلی (internal links) و لینک‌های خارجی (external links) تقسیم می‌شن که لینک‌های داخلی برای افزایش کیفیت ناوبری و گردش در سایت طراحی می‌شه اما لینک‌های خارجی مشمول صفحاتی خارج از سایت ماست که ما رو لینک کردن (backlink)

موتورهای جستجو در ابتدا فقط از ابزارهای ثبت سایت پشتیبانی می‌کردن اما در حال حاظر ابزارهای پیشرفته‌ای مثل سرچ کسنول و بینگ وبمستر امکانات مختلفی مثل بررسی فایل robots.txt و فایل sitemap همراه با ابزارهای خطایابی براحتی امکان کنترل سایت‌ها در موتور جستجو فراهم شده

سئو بعنوان راه‌حلی برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو می‌تونه نقش مهمی در برنامه بازاریابی اینترنتی شما ایفا کنه. در قسمت آموزش سئو به شیوه پایه‌ای برای درک تکنیکال‌سئو قرار می‌گیره تا هرچه بیشتر در بیهنه‌سازی عمیق بشیم و خیلی سطحی برخورد نکنیم. راستش این روزا هرکی توانایی راه‌اندازی یه وبلاگ کوچیک داشته باشه تقریبا خودشو خبره اینکار می‌دونه اما تفاوتی که بین سئوکار حرفه‌ای و وبمستر تازه‌کار وجود داره توانایی تحلیل و بررسی و تصحیح عملکرد سایت برای آیندست. احسایدر خدمات سئو تکنیکال بر اساس اصول تخصصی موتورهای جستجو ارائه می‌کنه، برای سفارش سئو سایت از طریق صفحه تماس با ما اقدام کنید. گاهی جابجایی در نتایج رقابتی اونقدر سخت و طاقت‌فرسا می‌شه که نیاز داریم ادامه راهو به یک متخصص واگذار کنیم و خودمون مشغول برندینگ و کارهای مهم‌تر بشیم. اگه کسب و کار آفلاین شما یجای پر رفت و آمد بوده و مشتری زیادی داشتید، باید بدونید کسب و کار آنلاین شما هم نیازمند دیده شدن در نتایج گوگله (جایی که همه از اونجا رد می‌شن). با من تماس بگیرید

[ویرایش۲]

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.