سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization یا همون بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو عبارتیه که زیرشاخه بازاریابی موتورهای جستجو محسوب می‌شه و در حالت کلی شامل دو بخش On Page SEO (بهینه‌سازی داخلی) و Off Page SEO (بهینه‌سازی خارج از سایت) تقسیم می‌شه. واژه سئو برای جذب ترافیک طبیعی از موتورهای جستجو بکارگرفته می‌شه.

سئو

الگوریتم‌های گوگل

شهرت گوگل در بین موتورهای جستجو و وابستگی کاربرها بخاطر آرشیو کردن سایت‌های گوناگون نیست بلکه این الگوریتم‌های هوشمندشه که تونسته اسپم‌ها و نتایج بی‌کیفیت رو از نتایج دور کنه. عوامل رتبه‌بندی هم به دو دسته زیر تقسیم می‌شن:

سئو داخلی

سئو خارج از سایت

بازار موتورجستجوی گوگل داغه و افراد زیادی خواهان بدست آوردن رتبه‌های بالاتر برای افزایش بازدید و فروش هستن.

اگر اقداماتی برای افزایش سئو انجام می‌دید به دو دسته سئوکار کلاه سفید (افرادی که فقط توصیه‌های عمومی رو اجرا می‌کنن) و سئوکار کلاه سیاه (افرادی که دنبال دور زدن الگوریتم‌های گوگل با روش‌های مختلف سئو داخلی یا سئو خارجی هستن)

ربات جستجوگر از طریق پیوندها، دستور مستقیم از سرچ کنسول و یا دستوراتی مثل Ping یا Indexing API صفحات مختلف رو ذخیره می‌کنه و با الگوریتم‌های مختلف بررسی می‌کنه این صفحه در چه جستجوهایی باید دیده بشه. این کاریه که ربات خزنده همیشه انجام می‌ده.

این ویدیو به شما کمک می‌کنه بیشتر با عملکرد گوگل آشنا بشید:

ویدیو نحوه کار خزنده گوگل و رتبه‌بندی سایت‌ها (ویدیوهای آموزش سئو)

بخاطر حجم بالای اسپم اینترنت، گوگل ترجیح می‌ده کسی از چگونگی رتبه‌بندی‌ها باخبر نشه و فقط گهکاهی به آپدیت‌های بزرگ اشاره می‌کنه. سئوکارهای سراسر جهان همه روزه در حال تحلیل وب‌سایت‌های گوناگون هستن درنتیجه تعدادی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تونه در سئو سایت‌ها تاثیر داشته باشه بعنوان فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل منتشر می‌کنن. (راهنمای سئو)

یکی از دلایل محبوبیت سئو و بازاریابی موتورهای جستجو بدست آوردن کاربران هدفمنده (چیزی که در سایر روش‌های بازاریابی نرخش خیلی پایین‌تره)

نتایج گوگل دسته‌بندی‌های مختلفی مثل تصاویر و ویدیوها داره که بدست آوردن رتبه بالاتر نیازمند تولید محتوا با فرمت‌های مختلفه. البته این به معنی ایندکس نشدن صفحات مخصوص انتشار تصاویر یا ویدیوها نیست بلکه وقتی کسی عبارت “تصاویر سئو” رو جستجو می‌کنه احتمالش خیلی بیشتره از بخش تصاویر گوگل دیدن کنه و کاری به نتایج وب نداشته باشه

امروزه با افزایش رقابت و سخت‌تر شدن کسب رتبه در نتایج جستجو باید استراتژی‌های موثر مثل حضور در رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا (وبلاگ‌نویسی) هم به کمک ما بیان. با توجه به شرایط حال، نمی‌شه با تکیه روی یک ویژگی انتظار کسب موفقیت داشت.

لینک‌ها از ابتدای شکل‌گیری بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو نقش کلیدی داشتن. خود لینک‌ها هم به دو دسته لینک‌های داخلی (internal links) و لینک‌های خارجی (external links) تقسیم می‌شن که لینک‌های داخلی برای افزایش کیفیت ناوبری و گردش در سایت طراحی می‌شه اما لینک‌های خارجی مشمول صفحاتی خارج از سایت ماست که ما رو لینک کردن (backlink)

موتورهای جستجو در ابتدا فقط از ابزارهای ثبت سایت پشتیبانی می‌کردن اما در حال حاظر ابزارهای پیشرفته‌ای مثل سرچ کسنول و بینگ وبمستر امکانات مختلفی مثل بررسی فایل robots.txt و فایل sitemap همراه با ابزارهای خطایابی براحتی امکان کنترل سایت‌ها در موتور جستجو فراهم کردن

سئو بعنوان راه‌حلی برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو می‌تونه نقش کلیدی در برنامه بازاریابی اینترنتی شما ایفا کنه. در قسمت آموزش سئو به شیوه‌های پایه‌ای برای درک تکنیکال‌سئو می‌پردازم تا هرچه بیشتر در سئو عمیق بشیم و خیلی سطحی برخورد نکنیم.

گاهی جابجایی در نتایج رقابتی اونقدر سخت و طاقت‌فرسا می‌شه که نیاز داریم ادامه راهو به یک متخصص واگذار کنیم و خودمون مشغول برندینگ و کارهای مهم‌تر باشیم. اگه کسب و کار آفلاین شما یجای پر رفت و آمد بوده و مشتری زیادی داشتید، باید بدونید کسب و کار آنلاین شما هم نیازمند دیده شدن در نتایج گوگله (جایی که همه از اونجا رد می‌شن).

تفاوتی که بین سئوکار حرفه‌ای و وبمستر تازه‌کار وجود داره توانایی تحلیل و بررسی و تصحیح عملکرد سایت برای آیندست. احسایدر خدمات سئو تکنیکال بر اساس اصول تخصصی موتورهای جستجو ارائه می‌کنه، برای سفارش سئو سایت خودتون از طریق صفحه تماس با ما اقدام کنید.