سئو آدرس صفحات سایت – فارسی یا انگلیسی؟

انتخاب url می‌تونه معماری سایت رو پایه ریزی کنه و نقش مهمی در آینده سئو سایت شما بازی کنه اما تمام ماجرا این نیست!

در این قسمت چند تیپ مختلف از سایت ها رو مورد بررسی اولیه قرار میدم که دید اولیه بهتری روی این مبحث داشته باشیم:

سایت شخصی

احتمالا تعداد صفحات قرار نیست زیاد باشه و نویسنده میتونه برنامه ریزی کنه پس احتمالا یک ساختار ساده مثل “نام نوشته” پیشنهاد خوبیه

سایت خبری

نویسنده های زیاد + انتشار منظم محتوا که نیازمند کنترل آدرس‌ها با ساختار id برای urlهاست

شبکه‌های اجتماعی

انتشار انبوه محتوا و نویسنده‌های مختلف که علاوه بر id احتمالا قراره نوشته‌های هر شخص در پوشه کاربرها باشه

با این چندتا مثال ساده می‌شه گفت نیاز سایت گاهی بر سئو مقدم می‌شه اما اینطور هم نیست که هرکدوم از موارد یادشده بالا غیرقابل بهینه‌سازی باشن

برای موارد بالا چندتا مثال بزنم با ساختارهای بهینه بیشتر آشنا بشیم:

سایت شخصی: همین سایت خودم احسایدر، سایت خبری: سایت بی بی سی، شبکه های اجتماعی: مدیوم، توییتر، فیسبوک

url فارسی برای سئو بهتره یا url انگلیسی؟

برای انتخاب آدرس فارسی و انگلیسی چندتا فاکتور بررسی می‌کنیم:

  • اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها
  • درک کاربر از آدرس‌ها قبل از ورود به سایت
  • درک موتور جستجو از آدرس صفحات سایت
  • امکان نقل گفتاری و تایپ آسان
  • زیبایی و تجربه کاربری

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

مام اتفاقات خوبی که می‌تونه برای نوشته‌های شما رخ بده، جذب لینک از سایر سایت‌ها و دست به دست شدن لینک‌ها در پیام‌رسان‌هاست. در شبکه‌های اجتماعی دارای محدودیت کاراکتر مثل توییتر خیلی کمتر دیده می‌شه لینک‌های بلند و نامرتب هم‌رسانی بشه و گاها پیش میاد کاربرها خودشون از سایت‌های کوتاه کننده لینک مثل bit.ly استفاده می‌کنن

درک کاربر از آدرس‌ها قبل از ورود به سایت

حقیقت اینه که قبل از ورود به سایت کاربرها سعی می‌کنن متوجه بشن محتوای لینک چیه (بخصوص برای سایت‌های ناشناخته) و ارسال‌های ناشناس لینک در شبکه‌های اجتماعی. در موتور جستجوی گوگل اما با استفاده از خرده نان (breadcrumb) می‌شه دستکاری‌هایی انجام داد اما همچنان اولویت با پیوندهای بامعنیه

درک موتور جستجو از آدرس صفحات سایت

موتور جستجوی گوگل از فاکتورهای رتبه بندی مختلفی برای رتبه دادن به صفحات سایت‌ها استفاده می‌کنه که پیوند یکتا یکی از این فاکتورهاست. در حال حاظر امتیاز این ویژگی به حداقل رسیده اما چیزی نیست که براحتی نادیده بگیریم! ویژگی‌های مثبت کنار همدیگه قرار می‌گیرن و در نهایت مشخص می‌شه رئیس کیه

امکان نقل گفتاری و تایپ آسان

آدرس url صفحات سایت شما می‌تونه بخشی از تبلیغات ویدیویی، تبلیغات محیطی، بازاریابی پیامکی و چندین و چند مورد دیگه‌ای باشه که لینک کوتاه می‌تونه کاربرد بیشتری داشته باشه. در صورتی که دامنه مناسبی ندارید بازم آدرس صفحات به کمک شما نمیان و ناگزیر باید از آدرس صفحه اصلی سایت یا سایت‌های کوتاه کننده لینک استفاده کنید

زیبایی و تجربه کاربری

گاهی پیوندها نقش خرده نان بازی می‌کنن و می‌شه براحتی به دسته‌بندی یا صفحات کاربرها دسترسی داشت. بخشی از تجربه کاربری یعنی کاربر در استفاده از سایت حس خوبی داشته باشه و سایت شما حرفه‌ای به نظر برسه. راه‌های زیادی برای تمایز با رقبا وجود داره که یکیش می‌تونه این مورد باشه

اولویت با ساخت url استاتیک جایگزین آدرس داینامیک و دارای پارامتر

استفاده از حروف کوچک برای تمام صفحات سایت

استفاده از خط تیره جایگزین زیرخط برای جداکننده حروف

آدرس‌های کوتاه معمولا تعامل بیشتری به همراه دارن (اشتراک گذاری و کسب بک لینک) در نتیجه جایگاه بهتری کسب می‌کنن

تقلید از بقیه سایت‌ها نتیجه خوبی به همراه نداره. تکرار اشتباهات سایت‌های بزرگ ممکنه خیلی گرون تموم بشه

نکات تغییر دامنه سایت بدون افت سئو

  • اگر دامنه شما جریمه شده دیگه نباید از دامنه جریمه شده به دامنه جدید لینک کنیم چون به احتمال زیاد جریمه به دامنه جدید منتقل می‌شه
  • در انتخاب دامنه جدید باید بررسی کنیم تاریخچه تمیزی داشته باشه تا مبادا از چاله بیفتیم توی چاه (بررسی با سایت archive.org)
  • تنها ریدایرکت صفحه اصلی کافی نیست و باید تمام صفحات به صفحه همانندشون ریدایرکت 301 دائمی بشن، به خصوص صفحاتی که جایگاه مناسبی در نتایج دارن یا لینک‌های ارزشمندی گرفتن و جزو صفحات معتبر سایت هستن
  • پیوندهای داخلی سایت و صفحات مختلف رو بررسی کنید احتمالا هنوزم لینک از دامنه قبلی وجود داره. اگه لینک ها ریدایرکت می‌شن بازم با آدرس جدید جایگزین کنید تا بودجه خزش هدر نره
  • با استفاده از یک ابزار بررسی ریدایرکت چک کنید حتما کد ریدایرکت‌ها 301 باشه. redirectcheck.com
  • بررسی کنید دامنه جدید فقط با یک نوع آدرس همراه یا بدون www ، همراه یا بدون https در دسترس باشه
  • دامنه جدید رو در سرچ کنسول ثبت کنید
  • وارد قسمت تنظیمات سرچ کنسول دامنه قدیمی بشید و مراحل تغییر دامنه قدیمی به دامنه جدید رو طی کنید
  • با استفاده از یک ابزار خطای 404 سایت رو مرتب چک کنید
  • سعی کنید تغییر دامنه رو با تغییر قالب همراه نکنید و سایر تغییرات سایت رو به بعد موکول کنید، تغییرات همزمان ممکنه گوگل به اشتباه بندازه که سایت کلا عوض شده
  • در بخش Coverage سرچ کنسول خطاهای مختلف رو زیر نظر بگیرید و برطرف کنید
  • به گوگل فرصت بدید تمام پیوندهای دامنه قدیمی بررسی بشه و عمل انتقال کامل انجام بشه (به مرور لینک‌های قبلی از نتایج حذف می‌شه و لینک‌های جدید جایگزین می‌شن عجله نکنید)
  • بهتره بعد از تغییر دامنه، تغییری در ساختار پیوندها داده نشه و منتظر بمونیم شرایط به حالت عادی برگرده
  • با استفاده از دستور site:ehsaider.ir نتایج سایت رو زیر نظر بگیرید و مطمئن بشید همه آدرس‌های قدیمی به درستی ریدایرکت می‌شن یا به صفحات خطا منتهی می‌شن

برای انتقال اعتبار و انجام ریدایرکت 301 باید دامنه قبلی تحت اختیار شما باشه و به اینصورت نباشه که منقضی رها بشه

احتمالا بعد از تغییر دامنه با موارد کوچیک‌تری هم باید دست و پنجه نرم کنید مثل: اصلاح فرم تماس و ایمیل، بروزرسانی پروفایل شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های تبلیغاتی و… پس باید آمادگیشو داشته باشید و البته اگه سایت شما رتبه و ترافیک خوبی داره پیشنهاد نمی‌شه خودتون بدون تجربه قبلی انجامش بدید

بعد از تغییر دامنه نباید سراغ بک لینک‌هایی که در گذشته ساختید برید و اونا رو تغییر بدید. ریدایرکت آدرس قدیمی مقداری از اعتبار قبلی رو منتقل میکنه نگران نباشید