آدرس url فارسی برای سئو بهتره یا انگلیسی؟
انتخاب url میتونه معماری سایت رو پایه ریزی کنه و نقش مهمی در آینده سئو سایت شما بازی کنه اما تمام ماجرا این نیست!
در این قسمت چند تیپ مختلف از سایت ها رو مورد بررسی اولیه قرار میدم که دید اولیه بهتری روی این مبحث داشته باشیم:
سایت شخصی
احتمالا تعداد صفحات قرار نیست زیاد باشه و نویسنده میتونه برنامه ریزی کنه پس احتمالا یک ساختار ساده مثل “نام نوشته” پیشنهاد خوبیه
سایت خبری
نویسنده های زیاد + انتشار منظم محتوا که نیازمند کنترل آدرسها با ساختار id برای urlهاست
شبکههای اجتماعی
انتشار انبوه محتوا و نویسندههای مختلف که علاوه بر id احتمالا قراره نوشتههای هر شخص در پوشه کاربرها باشه
با این چندتا مثال ساده میشه گفت نیاز سایت گاهی بر سئو مقدم میشه اما اینطور هم نیست که هرکدوم از موارد یادشده بالا غیرقابل بهینهسازی باشن
برای موارد بالا چندتا مثال بزنم با ساختارهای بهینه بیشتر آشنا بشیم:
سایت شخصی: همین سایت خودم احسایدر، سایت خبری: سایت بی بی سی، شبکه های اجتماعی: مدیوم، توییتر، فیسبوک
url فارسی برای سئو بهتره یا url انگلیسی؟
برای انتخاب آدرس فارسی و انگلیسی چندتا فاکتور بررسی میکنیم:
- اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها
- درک کاربر از آدرسها قبل از ورود به سایت
- درک موتور جستجو از آدرس صفحات سایت
- امکان نقل گفتاری و تایپ آسان
- زیبایی و تجربه کاربری
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها
مام اتفاقات خوبی که میتونه برای نوشتههای شما رخ بده، جذب لینک از سایر سایتها و دست به دست شدن لینکها در پیامرسانهاست. در شبکههای اجتماعی دارای محدودیت کاراکتر مثل توییتر خیلی کمتر دیده میشه لینکهای بلند و نامرتب همرسانی بشه و گاها پیش میاد کاربرها خودشون از سایتهای کوتاه کننده لینک مثل bit.ly استفاده میکنن
درک کاربر از آدرسها قبل از ورود به سایت
حقیقت اینه که قبل از ورود به سایت کاربرها سعی میکنن متوجه بشن محتوای لینک چیه (بخصوص برای سایتهای ناشناخته) و ارسالهای ناشناس لینک در شبکههای اجتماعی. در موتور جستجوی گوگل اما با استفاده از خرده نان (breadcrumb) میشه دستکاریهایی انجام داد اما همچنان اولویت با پیوندهای بامعنیه
درک موتور جستجو از آدرس صفحات سایت
موتور جستجوی گوگل از فاکتورهای رتبه بندی مختلفی برای رتبه دادن به صفحات سایتها استفاده میکنه که پیوند یکتا یکی از این فاکتورهاست. در حال حاظر امتیاز این ویژگی به حداقل رسیده اما چیزی نیست که براحتی نادیده بگیریم! ویژگیهای مثبت کنار همدیگه قرار میگیرن و در نهایت مشخص میشه رئیس کیه
امکان نقل گفتاری و تایپ آسان
آدرس url صفحات سایت شما میتونه بخشی از تبلیغات ویدیویی، تبلیغات محیطی، بازاریابی پیامکی و چندین و چند مورد دیگهای باشه که لینک کوتاه میتونه کاربرد بیشتری داشته باشه. در صورتی که دامنه مناسبی ندارید بازم آدرس صفحات به کمک شما نمیان و ناگزیر باید از آدرس صفحه اصلی سایت یا سایتهای کوتاه کننده لینک استفاده کنید
زیبایی و تجربه کاربری
گاهی پیوندها نقش خرده نان بازی میکنن و میشه براحتی به دستهبندی یا صفحات کاربرها دسترسی داشت. بخشی از تجربه کاربری یعنی کاربر در استفاده از سایت حس خوبی داشته باشه و سایت شما حرفهای به نظر برسه. راههای زیادی برای تمایز با رقبا وجود داره که یکیش میتونه این مورد باشه
کلام آخر
اولویت با ساخت url استاتیک جایگزین آدرس داینامیک و دارای پارامتر
استفاده از حروف کوچک برای تمام صفحات سایت
استفاده از خط تیره جایگزین زیرخط برای جداکننده حروف
آدرسهای کوتاه معمولا تعامل بیشتری به همراه دارن (اشتراک گذاری و کسب بک لینک) در نتیجه جایگاه بهتری کسب میکنن
تقلید از بقیه سایتها نتیجه خوبی به همراه نداره. تکرار اشتباهات سایتهای بزرگ ممکنه خیلی گرون تموم بشه