۷ سوء‌تفاهم سئو که باید بدونید

محبوب‌ترین تصورات سئو مربوط به لینک‌سازیه که با توجه به رشد جستجوگرها ظاهر شد. تلاش گوگل برای ازبین بردن شبکه‌های لینک‌سازی باعث بالا رفتن اهمیت بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و کمتر شدن اهمیت لینک‌سازی قدیمی شد

اشتباهات سئو

بنابر تجربیات و صحبت‌های وبمسترها چند مورد تصور غلط وجود داره که در ادامه می‌گم

۱- نباید سایت‌های خودتونو باهم لینک کنید

ممکن است گوگل اونارو بعنوان شبکه لینک‌سازی درنظر بگیره و این خیلی بده

این تصور غلطیه که چندین ساله وبمسترها معتقدن که نمی‌تونن سایت‌هاشونو بهمدیگه لینک کنن. مت کاتس سال ۲۰۱۳ می‌گه در صورتی که سایت‌های شما مرتبط هستن و تعدادشون کمتر از ۵‌تاست هیچ مشکلی نیست و می‌تونید اینکارو بدون نگرانی انجام بدید

۲- لینک‌های داخلی می‌تونن مشکل‌ساز بشن

وقتی در پیوندهای داخلی از لنگر متن بهینه استفاده می‌کنید احتمالا جریمه می‌شید

پیوندهای داخلی با کلمات کلیدی هدف‌گذاری شده نه تنها غلط نیست، بلکه انجام ندادنش یه توصیه مضره. چراکه این لینک‌ها برای موتورهای جستجو دوس‌داشتنی هستن. به چند مورد از دلایل مفید بودن لینک‌های داخلی اشاره می‌کنم

  • به موتورهای جستجو کمک می‌کنن صفحات بیشتری از وب‌سایت شما کشف کنن
  • آن‌ها به کاربران کمک می‌کنن درباره یک موضوع خاص بیشتر بدونن
  • به موتورهای جستجو کمک می‌کنن مهم‌ترین صفحات سایت شما رو پیدا کنن
  • لینک‌های داخلی برای ماندگاری بیشتر کاربرها و دیدن کردن از سایر صفحات سایت کاربردی هستن

راهنمایی درباره پیوند داخلی

  • بیشتر ۷-۸ لینک داخلی در هر صفحه استفاده نکنید
  • اگه شما نمی‌تونید بصورت طبیعی در مطالبتون لینک بذارید از عنوان کامل مطالبتون استفاده کنید و بگید مثلا مطلب قبلی من درباره فلان موضوع رو بخونید
  • همیشه به یک صفحه یا صفحات لینک ندید و سعی کنید پیوند خودتونو تغییر بدید
  • از بخش “پست‌های مرتبط” در زیر مقالات یا محصولاتتون استفاده کنید

۳- تنها راه افزایش رتبه لینک‌سازیه

برای افزایش رتبه سایت در نتایج تنها راه لینک‌سازیه

این تصور اشتباه تقریبا بازار جستجوگرهارو بهم ریخت و چندین شرکت سودجو با فروش بسته‌های لینک‌سازی شروع به فریب مردم کردن. برای اعتقاد داشتن به تاثیر لینک‌های مصنوعی هرکاری انجام دادن. لینک‌سازی به این روش زیاد طول نمی‌کشه و با بررسی پنگوئن و پاندا رتبه خودشونو از دست می‌دن

۴- پست مهمان یک راه معتبر برای گرفتن لینکه

ارسال پست مهمان یک روش قانونی بدست آوردن لینک برای سایت شماست

این تصور هم برمی‌گرده به بعد از الگوریتم پاندا و پنگوئن در مورد نقش پست مهمان برای گرفتن لینک‌های معتبر بیشتر بخونید. حقیقت اینه درست انجام دادن این روش می‌تونه خیلی موثر باشه اما سواستفاده از این روش منجر به مجازات می‌شه. اگر پیوندهای داخل متن طبیعی نباشن با هر نامی (چه پست مهمان یا هرچی) معتبر نیست. موضع گوگل هم برای دستکاری در نتایج جستجو مشخصه و در یکی از بروزرسانی‌های الگوریتمی حتما مجازات می‌شید

۵- الگوریتم رتبه‌بندی گوگل، یاهو و بینگ مثل همدیگست

وب‌سایت من در گوگل بالاست، پس باید در یاهو و بینگ هم رتبه بالایی بگیره

گوگل الگوریتم‌های پیچیده‌تری داره و دائما در حال تغییره درحالی که بینگ الگوی دیگه‌ای داره. روش‌های بهینه‌سازی خوب برای هردو قابل اجرا هستن اما تجربه می‌گه که چه سایت‌های در بینگ رتبه بهتری گرفتن:

  • بیشتر از یکی دو سال فعالیت داشتن
  • توییت‌ها و لایک‌های فیسبوک مهم هستن
  • بسیاری از بک‌لینک‌های اسپم که توسط پاندا و پنگوئن مجازات شدن در بینگ موجب افزایش رتبه‌بندی شدن، بنظر می‌رسه تاکتیک لینک‌های مخرب در بینگ بخوبی کار می‌کنه

۶- سئو Off Page از سئو On Page مهم‌تره

تبلیغ یک سایت مهم‌تر از محتوای سایت و سئو داخلیه

اهمیت بیشتر سئوی خارجی برای اهداف رتبه‌بندی اشتباهه، حقیقت اینه که هردو جنبه ضروری هستن اما برای افزایش رتبه در درجه اول باید سئو داخلی خوبی وجود داشته باشه

۷- کلیدواژه‌های رقابتی می‌تونه ترافیک بالاتری داشته باشه

اگر می‌خواهید ترافیک طبیعی بالایی داشته باشید باید کلیدواژه‌های رقابتی رو انتخاب کنید

وقتی از ابزارهای گوگل برای بررسی کلمات کلیدی استفاده می‌کنید فکر می‌کنید کلمات کلیدی انتخاب کنید که ترافیک بالایی دارن. این یک تصور اشتباهه، کلمات کلیدی که ترافیک بالایی دارن خیلی رقابتی هستن و بدست آوردن رتبه بسیار دشواره. پس ترافیک سایت شما صفر می‌شه و کلا ناامید می‌شید

کلمات کلیدی که رقابت کمتری دارن انتخاب کنید، کلمات کلیدی طولانی‌تر نسبتا ساده‌تر هستن. وقتی رتبه‌های بالایی در کلمات کلیدی کم رقابت داشته باشید می‌تونید برید سراغ کلمات کلیدی متوسط و بالا که باعث افزایش ترافیک شما هم می‌شه

نتیجه

اغلب بخاطر سردرگمی ناشی از بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل بسیاری از تصورات غلط بوجود میاد. سئو همیشه در معرض تغییره و اگر شما از قوانین پیروی نمی‌کنید ممکنه سردرگم بشید

بهترین راه برای به حداقل رساندن خطر الگوریتم‌های گوگل افزایش کیفیت سایت از نظر طراحی و رابط کاربریه. اگر شما می‌تونید در کنار محتوای با کیفیت خوب، رابط کاربری مناسبی ارائه بدید پس کسب موفقیت با سئو یا بدون سئو اجتناب‌ناپذیره