خانه » وبلاگ سئو » واژه نامه سئو

واژه نامه سئو

واژه نامه سئو احسایدر شامل رایج‌ترین اصطلاحات سئو می‌شه که احتمالا در سایت خیلی تکرار می‌شن و ممکنه شما بهش نیاز داشته باشید

واژه نامه سئو
واژه نامه سئو

htaccess

یک فایل متنی موجود در ریشه سایت برای کنترل برخی دستورات وب‌سرور مثل بازنویسی urlها و کنترل کش

Absolute Link

لینک مطلق به لینک‌هایی گفته می‌شه که شامل پروتکل، نام دامنه و دایرکتوری می‌شه

Accelerated Mobile Pages- AMP

نسخه‌ای از صفحات سایت برای افزایش سرعت صفحات سایت در موبایل‌ها که توسط زیرساخت گوگل ارائه می‌شه. قالب‌بندی سبک html در amp فوق‌العاده سریع اجرا می‌شه و کاربر موبایل در نتایج جستجو می‌تونه خیلی سریع سایت مورد نظرشو ببینه

Alt Attribute

اطلاعات متنی جایگزین برای تصاویر تا درصورتی که بارگیری با مشکل دچار بشه نمایش داده بشه

Analytics

بررسی ترافیک سایت و داده‌های کاربران که توسط یه اسکریپت انجام می‌شه، آنالیز گفته می‌شه. از داده‌ها برای ردیابی عملکرد سایت و افزایش سرعت تکامل سایت مورد استفاده قرار می‌گیره

Anchor Text

متن قابل مشاهده لینک اسمش متن لنگره. عنوان سایت رو ببینید، احسایدر لنگر متن آدرس اصلی سایته

Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه به عمل دستکاری نتایج موتورهای جستجو برخلاف دستورالعمل‌های عمومی تعیین شده توسط موتورهای جستجو گفته می‌شه. این روش‌ها برای دور زدن الگوریتم‌های گوگل طراحی شدن و به سایت‌ها کمک می‌کنن بدون داشتن شایستگی لازم برای حضور در نتایج بالای موتور جستجو، رتبه‌های خوبی بدست بیارن

Borken Link

پیوند شکسته به پیوندی گفته می‌شه که دیگه کار نمی‌کنه به هر دلیلی و اغلب به صفحات خطا منجر می‌شه. متداول‌ترین نوع پیوند شکسته خطای 404، این پیغام وقتی دریافت می‌شه که آدرس درخواست شده از وب‌سرور در دسترس نباشه

Cache

حافظه نهان به کپی ذخیره شده از یک فایل گفته می‌شه که برای افزایش سرعت دسترسی به فایل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیره

Canonical URL

canonicalization یعنی دسترسی به هر نوع محتوایی توسط یک url یکتا. اگه محتوای ما در چند حالت مختلف از آدرس‌دهی در دسترس باشه با استفاده از تگ canonical آدرس اصلی رو به موتور جستجو یادآوری می‌کنیم تا محتوای تکراری ساخته نشه

Cloaking

عملی که برای تفکیک نمایش محتوا به موتور جستجو و کاربرهای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیره. cloaking هم جزو یکی از روش‌های کلاه سیاهه

Content Management System- CMS

سیستم مدیریت محتوا به اسکریپتی گفته می‌شه که با استفاده از اون صفحات سایت رو میریت و ویرایش می‌کنیم

Contextual Advertising

محبوب‌ترین سیستم تبلیغات متنی گوگل ادسنسه که با دریافت هزینه سایت شما رو در کنار سایر نتایج واقعی نمایش می‌ده

Conversion

تبدیل به معنی نتیجه مطلوبیه که از یک نوع تبلیغات بدست میاریم. اهداف افزایش تبدیل می‌تونه موارد زیادی از جمله تکمیل فرم پرسشنامه، بازدید از یک صفحه خاص وب‌سایت، تکمیل خرید، تماس تلفنی یا ثبت نام در خبرنامه باشه

Cookie

کوکی به فایل متنی کوچیکی گفته می‌شه که در سیستم کاربر ذخیره می‌شه و شامل اطلاعاتی مثل سبد خرید، وضعیت ورود به سیستم و تنظیمات برگزیده سایت می‌شه

Crawl Depth

ربات موتور جستجو از طریق پیوندها تا آخرین لینک رو پیمایش می‌کنن. عمق خزیدن هر سایت بر اساس الگوریتم‌های موتور جستجو تعیین می‌شن. سایت‌های باکیفیت پاداش می‌گیرن و خزش عمیق بیشتری دارن که باعث می‌شه محتوای بیشتری از سایت ایندکس بشه و در دسترس کاربرها قرار بگیره

Crawl Frequency

فرکانش خزش به فرکانسی گفته می‌شه که موتور جستجو دستور خزش می‌ده. بیشتر صفحات سایت‌ها در یک چرخه 30 روزه خزش قرار دارن و این به معنی خزیدن کل صفحات سایت‌ها نیست. مثل عمق خزیدن این مورد هم ممکنه توسط الگوریتم پاداش بگیره و سریع‌تر بازبینی بشه. سایت‌هایی که مرتب آپدیت می‌شن فرکانسشون ساعتی و یا حتی دقیقه‌ای محاسبه می‌شه

CSS

یک زبان برنامه نویسیه که توسط w3c برای پوشش دادن ضعف‌های html ساخته شده و برای تعریف استایل صفحات مورد نظر استفاده می‌شه

Dedicated Server

سرور اختصاصی یعنی وب‌سروری که توسط یک نهاد واحد برای میزبانی یک یا چند سایت متعلق به خودشون اداره می‌شه. مزیت سرور اختصاصی استفاده از حداکثر منابع (پردازنده، فضای هارد دیسک، رم و…) و بدون اشتراک‌گذاری با سیر سایت‌هاست

Deep Link

پیوندی که از یک منبع خارجی به صفحه‌ای از سایت شما (غیر از صفحه اصلی) اشاره می‌کنه. پیوندهای عمیق بسیار مهم هستن چونکه به صفحه‌ای غیر از صفحه اصلی اشاره می‌کنن. پیوندهای عمیق بسیار مرتبط هستن و به همین خاطره که وبمسترها در لینک‌سازی سعی می‌کنن این نوع رو تقلید کنن

Deep Link Ratio

نسبت لینک عمیق یعنی نسبت پیوندهای صفحات داخلی سایت به کل پیوندهای دامنه اصلی. از آنجایی که پیوند عمیق بیشتر از پیوند به دامنه اتفاق می‌افته احتمالا موتورهای جستجو با دید مثبت بهش نگاه می‌کنن

Directory

دایرکتوری به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شه که به طور کلی بر اساس موضوع طبقه‌بندی می‌شن. دایرکتورهای مهم و قدیمی مثل یاهو و DMOZ بسته شدن و حالا دایرکتوری‌های مشاغل و تخصصی روی کار اومدن

Doorway Pages

صفحات دروازه به صفحاتی از سایت‌ها گفته می‌شه که برای انتقال به صفحات هدف مورد استفاده قرار می‌گیرن. صفحات دروازه خیلی مورد تنفر کاربرهاست و به همین خاطر موتورهای جستجو اقدامات زیادی برای شناسایی این موارد انجام می‌دن

Duplicate Content

هرگونه محتوایی که با چند آدرس مختلف در دسترس باشه مثل متن، تصاویر و اسم فایل‌ها. موتورهای جستجو محتوای تکراری رو دوس ندارن و به همین خاطر این دسته از محتوا رو همیشه حذف می‌کنن. چه از طریق مشکلات طراحی سایت و چه تصادفی باید به این دسته از محتوا اهمیت بدیم

Editorial Link

لینک تحریریه مواردی هستن که بر اساس شایستگی سایت‌ها و در حالت کلی بدون درخواست مستقیم بدست میان. این نوع پیوندها در رشد رتبه‌بندی کمک زیادی می‌کنه

Ethical SEO

سئو اخلاقی به فرآیند کلی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو گفته می‌شه که شامل ریسک، احتمالات و انتظارات می‌شه و همچنین در سئو اخلاقی سئوکار با توجه به خدماتی که ارائه کرده هزینه دریافت کنه

External Links

پیوند خارجی به پیوندهایی گفته می‌شه که از سایت ما به یک صفحه از سایتی دیگه اشاره کنه. به طور مثال منابع خارجی که در احسایدر لینک شدن همگی از این دسته هستن. پیوندهای خارجی می‌تونه یه سیگنال مناسب برای تشخیص موضوع سایت باشه + لینک به منابع برای کمک به کاربران سایت طراحی شده

Featured Snippet

قطعه ویژه به کدهایی گفته می‌شه که سایت‌ها درون سایت قرار می‌دن تا اطلاعات بیشتری از سایت در صفحات نتایج جستجو نمایش داده بشه. مثلا همین نمایش تاریخ ایجاد پست‌ها در صفحه نتایج قطعه ویژه‌ست

FFA Directories or Pages- Free for All

صفحاتی که لینک گرفتن برای همه آزاده موجب بدست اومدن پیوندهای نامطلوب از نظر موتورهای جستجو می‌شه. این صفحات به دلیل اینکه بیشتر مورد توجه اسپمرها هستن خیلی کمتر توسط موتور جستجو به کاربرها پیشنهاد می‌شن

Flash

فلش یه نرم افزار گرافیکی از شرکت ادوبیه که بخاطر تعامل بیشتر با کاربر بیشتر در صنعت بازی‌های آنلاین خیلی کم‌حجم مبتنی بر وب احتمالا دیده باشین. استفاده از این تکنولوژی برای ساخت صفحات وب منسوخ شده و موتورهای جستجو هیچ درکی از صفحات ساخته شده با فلش ندارن بنابراین به صفحاتی که فلش دارن رتبه پایینی می‌دن

Frames

با استفاده از این تکنولوژی می‌تونید چندین قطعه از سایتای دیگه رو توی صفحه مورد نظرتون نمایش بدید. این تکنولوژی هم خیلی کم شده و در رتبه‌بندی هم چالش سختی در پیش دارن

Fresh Content

محتوای تازه به محتوایی گفته می‌شه که در هیچ جایی از وب منتشر نشده. محتوای تازه چه از نظر کاربرها و چه موتورهای جستجو ارزشمنده پس می‌تونه رتبه خوبی کسب کنه

FTP

FTP یک پروتکل برای انتقال فایل بین چند رایانه‌ست. با استفاده از نرم‌افزار FTP توسعه‌دهنده سایت می‌تونه فایل‌های روی سرور رو مدیریت کنه

Fuzzy Search

یک فناوری برای بازیابی نتایجه که مورد استفاده قسمت سرچ سایت‌هاست

Hidden Text

متن پنهان یک تکنیک خطرناک سئو برای دستکاریه نتایجه که با استفاده از این مورد متن‌های پر از کلمات کلیدی ساخته می‌شه که ربات خزنده بهش دسترسی داشته باشه. اینکار خلاف دستورالعمل‌های گوگله و در صورتی که شناسایی بشه کارت قرمز می‌گیره سایت

HTML

زبان نشانه‌گذاری فرامتنی که اکثر صفحات وب توسط این زبان طراحی شدن

Inbound Links

لینک‌های ورودی به لینک‌هایی گفته می‌شه که از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگه اشاره می‌کنه. این یه اصطلاحه و سایت لینک‌دهنده بهش می‌گه لینک خروجی و سایت لینک‌گیرنده بهش می‌گه بک‌لینک

Information Architecture

معماری اطلاعات به هنر، دانش و دانش توسعه ساختار سایت‌ها اشاره می‌کنه

Internal Links

پیوند داخلی به لینکی گفته می‌شه که اشاره به صفحات داخلی سایت می‌کنه. تمام لینک‌هایی که به صفحات داخلی داده می‌شن جزو این دسته هستن

Keyword

کلمه کلیدی یا کلیدواژه در بازاریابی آنلاین به کلماتی گفته می‌شه که یک محصول، خدمات یا اطلاعاتی رو توصیف می‌کنه که کار با قصد خاص (خرید یا یادگیری) ازش برای پرسش از موتور جستجو استفاده می‌کنه

Keyword Density

تراکم کلمات کلیدی یعنی نسبت تکرار یه کلیدواژه به کل متن درون صفحه. افزایش تراکم کلمات کلیدی قبلا مورد استفاده سایت‌های اسپم بود ولی در حال حاضر برای شناسایی اسپم ازش استفاده می‌شه

Keyword Research

تحقیق کلمات کلیدی یعنی بدست آوردن کلیدواژه‌های پرکاربرد یک موضوع خاص برای تهیه استراتژی سئو و تبلیغات

Keyword Stuffing

تکرار کلمات کلیدی که با هدف تاثیر مثبت در رتبه‌بندی موتور جستجو انجام می‌شه

Link

پیوند به معنی ارتباط دادن دو صفحه اینترنتی به همدیگست و توسط لنگر متن انجام می‌شه

Link Baiting

لینک طعمه یعنی هدف قرار دادن یک محتوا برای تحریک کاربر به هم‌رسانی، مثل محتواهای آماری

Link Farm

مزرعه لینک به صفحاتی گفته می‌شه که تعداد زیادی لینک بی‌ارزش خروجی دارن و دریافت لینک از این صفحات نمره منفی محسوب می‌شه

Link Hoarding

تلاش برای حفظ اعتبار صفحه‌ای که لینک خروجی داره. معمولا از روش‌هایی مثل nofollow یا قرار دادن لینک در جاوا اسکریپت انجام می‌شه

Link Popularity

محبوبیت لینک به محاسبه تعداد پیوندهای ورودی یک صفحه از وب‌سایت خاص گفته می‌شه

Long Tail

کلیدواژه‌های طولانی‌تر که برای هدف‌های آسان‌تر مورد استفاده قرار می‌گیره. مثلا کلیدواژه سئو خیلی کوتاه و سخته اما کلیدواژه سئوی سایت در کرمانشاه یک کلیدواژه دنباله‌دار آسونه اما در عین حال خیلی هدفمنده. کلیدواژه‌های دنباله‌دار سرچ ناچیزی دارن اما اکثریت جستجوها رو به خودشون اختصاص دادن

Meta Description

متا دیسکریپشن یک برچسب توصیفی در مورد محتوای صفحه‌ای از وب‌سایته. این متا زیر عنوان اصلی صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می‌شه

Meta Keywords

یک برچسب از کلمات کلیدی برای توصیف محتوای صفحه‌ست که در حال حاضر توسط گوگل پشتیبانی نمی‌شه و بعضی موتورهای جستجو مثل بینگ ازش پشتیبانی می‌کنن

Meta Refresh

برچسبی که برای تازه کردن صفحه در زمان تعیین شده ازش استفاده می‌کنیم و مثل کلید رفرش مرورگر عمل می‌کنه. این متا بیشتر مورد استفاده سایت‌های خبریه و نباید مورد سواستفاده قرار بگیره چون کاربر رو فراری می‌ده

Meta Tags

تگ‌های متا به مجموع برچسب‌های یک صفحه از جمله open graph، توضیحات و… مورد استفاده قرار می‌گیره و در html با meta شناخته می‌شن

nofollow

ویژگی که ما به هایپرلینک می‌دیم برای اینکه به موتور جستجو بفهمونیم ما اعتمادی به صفحه مورد نظر نداریم پس از طرف ما بهش امتیاز نده. معمولا در طراحی سایت لینک‌هایی که توسط کاربرها ساخته می‌شن نوفالو قرار می‌دن مثل بخش نظرات

Organic Search Results

نتایج جستجوی ارگانیک به بخشی از صفحات نتایج جستجو گفته می‌شه که بدون پرداخت هزینه نمایش داده می‌شن

PageRank

اعتباری که موتور جستجو به یک سایت می‌داد و عددی بین 0 تا 10 بود که گوگل تصمیم گرفت برای جلوگیری از سواستفاده‌ها بروزرسانیش نکنه

Paid Inclusion

فرآیند بدست آوردن لیست‌های پرداختی مثل دایرکتوری‌های تجاری که با پرداخت هزینه و طی یک روند ما رو معرفی می‌کنن

RankBrain

یکی از الگوریتم‌های گوگل برای یادگیری ماشینی که نتایج منحصر به فرد به کاربرها ارائه می‌ده

Reciprocal Link

تبادل لینک یا پیوند متقابل که به امید کسب رتبه‌های بهتر انجام می‌شه. این شیوه به دلیل کاهش کیفیت لینک‌های سایت منسوخ شده و شامل جریمه می‌شه اگر اسپم بودنش ثابت بشه

Redirect

ریدایرکت یا تغییر مسیر به فرآیند هدایت عنکبوت خزنده موتور جستجو یا مرورگر وب از یک آدرس به آدرس دیگه انجام می‌شه

Reinclusion

فرآیند تجدید نظر موتور جستجو ایجاد شده برای برگرداندن نتایج جریمه شده‌ای که رفع نقص کردن

Relative Link

پیوند نسبی به مقصد پیوند نسبت به محل صفحه فعلی گفته می‌شه

Reputation Management

اطمینان از برجسته بودن نام تجاری در صفحات جستجو گفته می‌شه که حق نشرش برای شرکت یا شخص خاصی محفوظه

robots.txt

فایل ربات یک فایل ساده متنیه که ورود خزنده رو به صفحاتی خاص یا کل سایت کنترل می‌کنه. دستوراتی که معمولا استفاده می‌شه ممنوع کردن دسترسی ربات‌ها به صفحات بدون کاربرد و یا معرفی سایت مپه

Search Engine Optimization- SEO

بهینه‌سازی موتور جستجو یا به اختصار سئو به فرآیندی گفته می‌شه که ما برای افزایش رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو انجام می‌دیم. در این روش ما کمک می‌کنیم موتور جستجو به بهترین شکل ممکن صفحات سایت رو درک کنه تا رتبه بهتری به دست بیارن در نتایج

SERP

صفحه نتایج موتور جستجو برای نمایش مربوط به یک جستجوی انجام شده

Sitemap

لیستی از صفحات مهم سایت که در اختیار ربات موتورهای جستجو قرار می‌دیم تا بررسی بشن. این صفحات معمولا در قالب xml هستن

Soft 404

این کد زمانی شناسایی می‌شه که صفحه مورد نظر وجود نداره و یک صفحه 404 محسوب می‌شه اما کد وضعیت 200 رو نمایش می‌ده. محتوای این صفحات بی‌فایده هستن

Text Link Ads

تبلیغات متنی لینک که به ازای دریافت هزینه یک سایت برای ما انجام می‌ده و اغلب در صفحات اصلی و سایدبار نمایش داده می‌شن

Title

برچسب عنوان یک متن توصیفی در مورد صفحه سایته. این متن در نتایج جستجوها نمایش داده می‌شه

TrustRank

یک فرآینده الگوریتمی که برای جدا کردن کیفیت صفحات اسپم و روابط پیوندها ارزیابی می‌شه

White Hat SEO

فرآیندی که مطابق شیوه‌نامه و اصول موتورهای جستجو برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیره و شامل روش‌های مشکوک برای قلبه بر رقبا نمی‌شه