چک لیست سئو ۲۰۱۹

چک لیست سئو ۲۰۱۹ برای اون دسته از وبمسترهایی که می‌خوان قدرت سایت در کلمات کلیدی خاص رو به حداکثر برسونن مناسبه و اینجا برای ۴ مورد دامنه، کلمات کلیدی، تکنولوژی‌های مورد استفاده و بک‌لینک‌ها لیست تهیه کردم

مورادی که در این لیست سئو بررسی شده همگی تاییدیه جمع بزرگی از سئوکارهای جهانی رو دارن پس می‌تونید با خیال راحت استفاده کنید

چک لیست سئو در سطح دامنه

چک لیست سئو دامنه

۱- آدرس‌های غنی از کلمات کلیدی و نام فایل

بخصوص برای یاهو و بینگ یه عامل مهم هستن

۲- دسترسی به صفحات سایت

اگر در صفحات خودتون پیوند به آدرس‌های ۴۰۴ داخلی یا خارجی دارید یا آدرس‌های محافظت شده با رمز عبور و… رتبه‌بندی سایت سخت می‌شه

۳- نقشه سایت

ربات‌های خزنده نقشه‌های سایت رو دوس دارن. مهم نیست که این یه نقشه قدیمی html باشه یا با فرمت خاصی برای google نوشته شده باشه

۴- اندازه سایت

خزنده‌ها سایت‌های بزرگ رو دوس دارن و هرچی سایت بزرگ‌تر باشه بهتره. اما دقت داشته باشید سایت‌هایی که در طی زمان رشد می‌کنن و نه سایت‌هایی که یهویی هزاران مطلب منتشر کردن و بعدش هیچ. سایت‌های بزرگ‌تر کم‌تر هم جریمه می‌شن!

۵- سن دامنه

یه اصطلاح خارجی هست که می‌گه رابطه شراب و دامنه سنشونه! هرچی کهنه‌تر بهتر. این سایت‌ها قابل اطمینان‌ترن از سایت‌هایی که تازگی آپلود شدن و ممکنه بزودی ناپدید بشن

۶- قالب سایت

یک قالب خوب می‌تونه برای قدرت گرفتن کلمات کلیدی خیلی به پیشرفت سایت کمک کنه و یا بالعکس

۷- محل ذخیره فایل‌ها در سایت

تصویری که در ریشه سایت آپلود می‌شه برای رتبه گرفتن مستعدتر از تصویریه که توی ۵تا زیردایرکتوری آپلود شده

۸- دامنه و زیردامنه

در حالت کلی دامنه از زیردامنه قدرتمندتره پس بجای استفاده از آدرس blogspot.com یا wordpress.com یه دامنه جدید ثبت کنید

۹- دامنه‌های سطح بالا

در حالت کلی پسوند com از biz و ws بهتره (با اینکه همه برابرن) اما هیچ پسوندی نمی‌تونه اندازه دامنه‌های قدیمی edu یا org قدرتمند باشه

۱۰- متفاوت بودن urlها

urlها به افزایش خوانایی صفحات کمک می‌کنن و البته یکتا بودن آدرس‌ها و نداشتن خطا مهمه

۱۱- طول url

آدرس‌های بیشتر از ۱۰ کلمه بطور کلی مهم نیستن و البته استفاده از این شیوه مشکوکه. به ویژگی‌های همرسانی و انتشار آدرس صفحات هم فکرکنید

۱۲- آدرس ip

گوگل هم می‌دونه سایت‌های اشتراکی از یک ip استفاده می‌کنن اما اگه سایتی خرابکار باشه و مدیر سرور اخراجش نکنه ممکنه همه سایت‌ها روی اون سرور دچار افت رتبه بشن

۱۳- تاثیر تبلیغات adsense

این روش ممکنه درآمد شما رو افزایش بده اما گوگل هیچوقت بخاطر استفاده ازش بهتون امتیاز نمی‌ده

۱۴- تاثیر adwords بر رتبه‌بندی سایت

با این روش می‌تونید ترافیک بیشتری بگیرید اما گوگل ازش برای افزایش رتبه شما استفاده نمی‌کنه

۱۵- خرابی میزبانی سایت

راستش ارتباط مستقیمی بین افزایش رتبه و میزبان سایت شما برقراره و سایتی که اکثر مواقع پایینه نمی‌تونه بیاد بالا توی نتایج. از یک میزبان معتبر سرویس بگیرید و بدونید آپ‌تایم شما نباید کمتر از ۹۷ باشه

۱۶- urlهای پویا

آدرس‌های استاتیک به آدرس‌های پویا ترجیه دارن اگرچه آدرس‌های زیادی با استفاده از url پویا بالا هستن اما واقعا آدرس‌های بالاتر از ۱۰۰ کاراکتر بد هستن. حتما از یک ابزار برای بازنویسی پیوندها استفاده کنید

۱۷- استفاده از id برای آدرس‌دهی

برای صفحاتی که می‌خواید رتبه بگیرن از این روش استفاده نکنید، این روش حتی بدتر از urlهای پویا محسوب می‌شه

۱۸- مسدود کردن آدرس‌ها در فایل ربات robots.txt

اگر نمایه کردن بخش بزرگی از سایت ممنوع باشه احتمالا بر روی قسمت غیرممنوع هم تاثیر می‌ذاره. چونکه خزنده‌ها کمتر به صفحات noindex سرکشی می‌کنن. مطلب بهینه سازی robots.txt وردپرس رو بخونید

۱۹- ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲

اگر از ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ بدرستی استفاده نمی‌کنید احتمال آسیب دیدن شما زیاده، بخصوص که این روش مورد استفاده سئوکارهای سیاهه و هدایت کردن کاربر بعد از وارد شدن به سایت هم از کارهای محبوبشونه!

چک لیست کلمات کلیدی

چک لیست کلمات کلیدی

۱- کلمات کلیدی در برچسب عنوان <title>

تقریبا مهم‌ترین جایی که ما از کلیدواژه‌هامون استفاده می‌کنم عنوانه و اگه می‌خوایم تاثیرش بیشتر باشه بهتره کوتاه باشه و کلمات کلیدی در ابتدای عنوان استفاده بشن

۲- کلمات کلیدی در آدرس صفحات url

استفاده از کلیدواژه‌ها در آدرس صفحات به گرفتن رتبه بهتر کمک می‌کنن اما اگه در متن صفحات ازشون استفاده نکردید، با استفاده از اون‌ها در url صفحات کاری از پیش نمی‌برید!

۳- تراکم کلمات کلیدی

یکی از عوامل بسیار مهمی که باید بررسی کنید اینه که تراکم کلمات کلیدی درون صفحه شما بین ۳ تا ۷ درصد باشه و تراکم ۱۰ درصد به بالا مشکوکه و طبیعی نیست

۴- استفاده از کلمات کلیدی در تیترهای h1 و h2

یکی دیگه از جاهایی که استفاده از کلیدواژه‌ها تاثیر بالایی داره هدینگ‌های h1 و h2 هستن اما باید در صفحاتتون متن واقعی داشته باشید!

۵- کلمات کلیدی در متن لنگر anchor text

وقتی صفحات شما با کلمه کلیدی از جایی لینک بشن علاوه بر حکم تایید، برای رای دادن به کلیدواژه‌های شما تاثیرگذارن

۶- کلمات کلیدی در ابتدای متن

ربات جستجوگر اهمیت بیشتری به ابتدای پاراگراف‌ها و عنوان‌ها می‌ده و دلیلش هم اینه که نویسنده در ابتدای متن موضوع رو مشخص می‌کنه

۷- کلمات کلیدی در متن جایگزین تصاویر alt

اگرچه الگوریتم گوگل قادر به تشخیص رنگبندی تصاویره اما استفاده از کلیدواژه‌ها در متن جایگزین تصاویر می‌تونه هم به کل صفحه کمک کنه و هم رتبه گرفتن خود تصویر در نتایج تصویری

۸- کلمات کلیدی در متاتگ بخصوص اگر برای یاهو و بینگ بهینه می‌کنید

گوگل خیلی کم ممکنه به کلیدواژه‌های متا توجه کنه (یا اصلا توجه نکنه) اما هنوزم متاکلیدواژه‌ها توسط موتورهای جستجویی مثل بینگ و یاهو مورد استفاده قرار می‌گیره

۹- کلمات کلیدی شبیه به هم

شما می‌تونید از دو کلیدواژه سئو و سایت در دو پاراگراف جدا استفاده کنید اما نباید انتظار داشته باشید مثل تاثیر قرارگیری اون‌ها کنار همدیگه باشه

۱۰- استفاده از عبارت‌های کلیدی

این کلیدواژه‌ها از تعداد بیشتری کلمه تشکیل شدن پس بنابراین اگه می‌خواین در کلمات کلیدی تک کلمه‌ای بیاین بالا باید ابتدا در عبارت‌های کلیدی بلندتر رتبه کسب کنید

۱۱- کلمات کلیدی درجه ۲ یا دارای اهمیت کمتر

بهینه سازی کلیدواژه‌های ثانویه مثل معدن طلا هستن. کسی که دنبال خدمات خاص تکنیکال سئو می‌گرده نمیاد خود کلمه سئو رو جستجو کنه! کلمات کلیدی کم اهمیت‌تر که کاربرای شما ازشون استفاده می‌کنن رو شناسایی کنید

۱۲- کلمات کلیدی نزدیک به هم

کلیدواژه‌های نزدیک به هم اگرچه برای زبان انگلیسی زیاد اهمیتی نداره اما در زبان فارسی اهمیت داره و اگه ازشون استفاده کنیم می‌تونیم در جستجوهای بیشتری رتبه بگیریم (مثلا کلمه سئو سایت و سئوی سایت)

۱۳- کلمات کلیدی مترادف

اگر شما از کلیدواژه هم معنی استفاده کنید احتمال بیشتری وجود داره برای رتبه گرفتن در نتایج بالاتر (هرچیزی که موجب ارتباط بیشتر کلیدواژه‌ها بشه به شما کمک می‌کنه، مثل سیگنال اعتماد با پیوند خارجی)

۱۴- استفاده از کلمات کلیدی دارای اشتباه نگارشی

کلیدواژه‌هایی که بصورت عمومی اشتباه نگارشی دارن می‌تونه کمک کنه اما مراقب باشید فقط در موارد خاص ازش استفاده کنید. مثل استفاده از اسمس بجای اس‌ام‌اس

۱۵- کلمات کلیدی نامرتبط

بهینه سازی سایت برای کلیدواژه‌های نامرتبط موجب ضربه زدن به کلیدواژه‌های اصلی سایت می‌شه و ممکنه حتی کلیدواژه‌های اصلی شما نادیده گرفته بشن!

۱۶- پر کردن متن با کلمات کلیدی

این مورد دیگه قدیمی شده و حالا خیلی راحت تشخیص داده می‌شه و تراکم بیشتر از ۱۰ درصد ممکنه اصلا رتبه خودشو بدست نیاره و همچنین موجب افت کلی سایت می‌شه اگه ربات گوگل از شما ناامید بشه!

چک لیست تکنولوژی‌های مورد استفاده در سایت

چک لیست تکنولوژی‌های مورد استفاده در سایت

۱- جاوا اسکریپت

اگه به این تکنولوژی نیاز دارید صدمه نمی‌بینید اما اگر محتوای اصلی شما با جاوا اسکریپت نمایش داده می‌شه و برای ربات خزنده قابل تشخیص نباشه قطعا آسیب می‌بینه سایت

۲- تصاویر در متن

داشتن یک سایت فقط متنی خسته کنندست اما اگه سایتی دارید فقط عکسه و هیچ توضیحاتی ندارن رتبه‌بندی نشدنشون گناه موتورهای جستجو نیست. از alt برای توصیف تصاویر استفاده کنید اما هیچوقت اونو با کلمات کلیدی یا توضیحات نامناسب پر نکنید شاید روزی لو رفتید! این امکان در جستجوی تصویری هست که شما رو گزارش کنن

۳- پادکست‌ها و فیلم‌ها

برای تشخیص ویدیو باید از داده‌های ساختاریافته در صفحات خودتون استفاده کنید و از توضیحات بیشتر در صفحه غافل نشید. فیلم‌ها که مدت زیادیه رتبه‌بندی می‌شن اما پادکست‌ها هم بزودی میان توی صفحه نتایج

۴- تصاویر بجای پیوندهای متنی

استفاده از تصاویر بجای پیوندهای متنی اصلا خوب نیست بخصوص زمانی که تصاویر ویژگی alt نداشته باشن. از تصاویر در ناوبری سایت استفاده نکنید مگر اینکه واقعا حیاتی باشه!

۵- فریم‌ها

استفاده از فریم اصلا خوب نیست مگر اینکه واقعا لازم باشه. این مورد برای سئو خیلی بده

۶- فلش

ربات خزنده فیلم‌های فلش رو تشخیص نمی‌ده و از طرفی استفاده از این تکنولوژی منسوخ شده و بهتره استفاده نکنید، در صورت استفاده حتما یک توضیح متنی جایگزین براش درنظر بگیرید

۷- صفحه اصلی فلش

داشتن صفحه فلش بدون استفاده از ساختار html یه خودکشیه از نظر موتورهای جستجو، واقعا اونا هیچ درکی از این صفحات ندارن

چک لیست بک‌لینک‌ها

چک لیست بک لینک

۱- متن لنگر لینک‌های ورودی

همانطور که در پست چک لیست کلمات کلیدی گفته شد متن لنگر اگه کلیدواژه‌های صفحه مورد نظر ما باشن خیلی کاربردی هستن اما باید مراقب باشیم چون این هم قابل تشخیصه اگه تعداد زیادی لینک هدفمند ساخته بشه، باید از کلیدواژه‌های مترادف و مشابه استفاده کنیم و یا حتی آدرس url

۲- منبع لینک‌های ورودی

مهمه سایتی که ما رو لینک می‌کنه یه منبع معتبر باشه یا نه. گرفتن لینک از سایت‌های ضعیف و یا خرید از سایت‌های فروش بک لینک می‌تونه عواقب جبران‌ناپذیری بوجود بیاره

۳- لینک از سایت‌های مشابه

هرچی بیشتر باشه بهتره، اما اعتبارشون از تعداد مهم‌تره. در اینجا محتوای صفحه، داشتن متن لنگر یا نداشتن و همچنین سن لینک‌ها تعیین‌کننده هستن

۴- پیوند سایت‌های .gov و .edu

علاوه بر پسوندهای gov و edu پسوندهای info و biz هم معتبرن. در حالت کلی هر پسوندی که گرفتن لینک ازش سخت‌تر باشه مهم‌تره

۵- تعداد بک لینک‌ها

در حالت کلی هرچی بیشتر باشه بهتره اما اعتبار سایت‌هایی که ما رو لینک می‌کنن بیشتر از تعداد ارزشمنده. و مثل بقیه لینک‌ها مهمه که سن بک لینک چقده، لنگر متن داره و…

۶- متن لنگر لینک‌های داخلی

هرچند به اندازه لنگر لینک‌های ورودی اهمیت نداره اما این هم مهمه پس دست کم نگیرید

۷- متن اطراف لنگر لینک

کلماتی که بلافاصله قبل یا بعد از متن لنگر نوشته شدن بررسی می‌شن. ارتباط لینک‌ها و همچنین ساختگی بودنشون مشخص می‌شه

۸- سن لینک‌های ورودی

هرچی لینک‌های ماندگارتری داشته باشیم بهتره و گرفتن لینک‌های زیاد در یک زمان کوتاه هم نشانه خرید لینکه!

۹- لینک از دایرکتوری‌ها

دایرکتورهای عمومی بسته شدن و حالا دایرکتوری‌های تخصصی بیشتر هستن، بتونید لینکتونو ثبت کنید ارزش داره چون تشخیص ارتباط پیوند در این سایت‌ها راحت‌تره

۱۰- تعداد لینک‌های خروجی صفحه‌ای که ما رو لینک می‌کنه

صفحاتی که بیشتر از صدتا لینک خروجی دارن یجورایی مشکوک هستن و موتورهای جستجو به پیوندهاشون اهمیت نمی‌دن، البته اگه امتیاز منفی نگیرید!

۱۱- محل لنگرها

لینک‌های ناوبری منو خیلی مهم‌تر از لینک‌های نوار کناری یا فوتر هستن، پس سعی کنید بهینه ازشون استفاده کند

۱۲- آدرس آی‌پی لینک‌های ورودی

خب اگه فکر کردید چندین وبلاگ روی یه سرویس‌دهنده وبلاگ بسازید، باید بگم که گوگل اینو زودتر فهمیده و کلاس c آی‌پی‌ها رو چک می‌کنه که همه لینک‌های شما از یک دامنه یا روی یک سرور نباشن

۱۳- بک لینک از سایت‌های مزرعه لینک یا مشکوک

حتما می‌دونید گرفتن لینک از سایت‌هایی که فعالیت خرابکارانه دارن (سایت‌های هک) یا محتوای پورن تولید می‌کنن می‌تونه شما رو هم مرتبط کنه و بیاره پایین

۱۴- لینک‌های خروجی زیاد

گوگل صفحاتی که همش لینکه رو دوس نداره پس بهتره لینک‌های صفحات رو کمتر از ۱۰۰تا نگهدارید، لینک‌های خروجی زیاد هیچ فایده‌ای نداره و تبه شما رو میاره پایین

۱۵- اسپم دریافت لینک

وقتی لینک‌های زیادی همزمان می‌گیرید خیلی نگران کنندست که یا خریداری شدن و یا اسپم هستن. در بهترین حالت فقط بعضی از اونا رتبه‌بندی می‌شن

۱۶- لینک به سایت‌های خرید و فروش لینک

گوگل نه تنها دوس نداره شما لینک بخرید بلکه خیلی بدش میاد کسی اونا رو حمایت کنه یا معرفی کنه

۱۷- تبادل لینک

این روش خیلی وقته منسوخ شده و تقریبا انواع شیوه‌های مختلفش قابل شناساییه

۱۸- پیوندهای تک پیکسل

موتورهای جستجو اینو می‌دونن کاربرها روی لینک‌های خیلی ریز کلیک نمی‌کنن، نمی‌بیننشون و اینا فقط برای دستکاری نتایج استفاده می‌شه