احسایدر » آموزش سئو » روش‌های سئو صفحه بندی های سایت

روش‌های سئو صفحه بندی های سایت

تقریبا اکثر سایت‌ها صفحه بندی های مختلفی برای موضوعات یا حتی صفحات اصلیشون دارن و گاها با رعایت نکردن موارد ساده از پیشرفت سئو خودشون جلوگیری می‌کنن

این مطلب شامل نکات ریز و کلیدی تکنیکال برای تصمیم گیری نهایی در مورد سئو صفحه بندی های سایته، اگر از حوصله شما خارجه می‌تونید pagination seo رو سرچ گوگل بزنید

چه نیازی به صفحه بندی داریم و آیا راهکاری برای فرار وجود داره؟

اگر قراره کاربر دسترسی مستقیم به تمام صفحات دسته بندی ها داشته باشه چاره‌ای جز استفاده از این ویژگی وجود نداره

سایت فروشگاهی رو در نظر بگیرید که هر دسته بندی شامل صدها محصول مختلفه و اگر بخواد تمام موارد در یک صفحه جمع کنه چقد حجم صفحات بالا می‌ره و کارایی لازمو نداره. پس بهترین راهکار استفاده از صفحه بندیه اما به شرطی که نکاتی که پایین تر بهش اشاره می‌کنم مد نظر قرار بگیره

سایت‌های زیادی هم از این ویژگی استفاده نمی‌کنن چون مهم‌ترین ویژگی سایت وابسته به تازگی محتواست. بله منظورم سایت‌های خبریه که نیازی نیست کاربر حتما به پست‌های 2 سال قبل شما در همون صفحات مربوط به دسته بندی، دسترسی داشته باشه

چه روش هایی برای سئو صفحه بندی وجود داره؟

  • قبلا در پست حذف محتوای تکراری به این موضوع پرداختم چطوری با محتوای تکراری مقابله کنیم و یکی از اصلی‌ترین مواردی که ارتباط مستقیم با سئو صفحه بندی ها داره همین مورده
  • استفاده نکردن از عنوان تکراری. اگر عنوان صفحه 1 با صفحه 2 یکی استفاده شده گوگل این صفحاتو تکراری در نظر می‌گیره. می‌تونه عنوان صفحه دوم شما «عنوان دسته + شماره صفحه» باشه
  • استفاده نکردن از توضیحات تکراری. اگر صفحات دسته بندی شما شامل متن نیستن و تنها تعدادی لینک به صفحات داده شده راهی جز استفاده از توضیحات تکراری نیست هرچند می‌تونید توضیحات مختصری برای هر لینک قرار بدید و تگ توضیحات نذارید تا گوگل خودش توصیحات صفحه رو پر کنه
  • نوایندکس کردن صفحات 2 به بعد. قبلا بیشتر از این روش استفاده می‌شد اما حالا که تایید شده صفحات نوایندکس نرخ خزش پایین‌تری دارن استفاده از این روش کم کم کنار گذاشته شده
  • استفاده از صفحات بی‌انتها. با اسکرول کردن به انتهای صفحه سایر موراد بارگیری می‌شن و تجربه کاربری خوبی داره، در گذشته صفحات بعدی برای گوگل قابل ایندکس نبود و یک روش خوب برای سئو دسته بندی ها محسوب می‌شد اما حالا گوگل با رندر کردن جاوا اسکریپت و استفاده از موتور رندر گوگل کروم براحتی اینکارو انجام می‌ده پس فرق آنچنانی با شیوه معمولی لینک دادن به صفحات بعدی نداره
  • استفاده نکردن از توضیحات طولانی در صفحات دسته‌بندی. اگه قراره یک صفحه طولانی از محتوا داشته باشید پس براش پست یا برگه بسازید و گوگلُ با محتوای تکراری طولانی مواجه نکنید. نگران اهمیت و سئو دسته‌بندی‌ها نباشید اهمیت لیک داخلیشون به اندازه کافی بالاست
  • استفاده نکردن از محتوای کامل. محتوای کامل از چند نظر مشکل دارن، یکی اینکه دسته خیلی شلوغ می‌شه و ححجم صفحه می‌ره بالا و یکی هم مشکل محتوای تکراری در صفحات مختلف سایت
  • استفاده نکردن از نمایش یک پست کامل در هر صفحه. شاید دیده باشید برای نمایش کامل محتوا و جلوگیری از بالا رفتن صفحات صفحه بندی میان در هر صفحه یک پست کامل برای نمایش می‌ذارن. با انجام اینکار عملا مرتب صفحات تکراری درست می‌شه
  • استفاده نکردن از کنونیکال. گوگل فقط در صورت مشاهده دو صفحه کاملا یکسان به کنونیکال احترام می‌ذاره. صفحات آرشیو کاملا یکسان نیستن از نظر محتوا، پس این روش کارایی نداره

کلام آخر

نکات گفته شده برآیند تجربه چندین ساله‌ست و لازم نیست بیشتر از این روی این مبحث تمرکز کنید، عادی باشید و عادی رفتار کنید بر اساس مواردی که مورد نیاز کاربرهای سایت شماست و در کنارش از روش‌های گفته شده استفاده کنید