خانه » آموزش سئو » لینک‌سازی چیست؟

لینک‌سازی چیست؟

لینک‌سازی یعنی ساختن پیوند از هر سایتی بصورت هدفمند برای افزایش رتبه صفحات سایت در رتبه‌بندی نتایج جستجوها.

لینک‌سازی
لینک‌سازی

بک‌لینک‌ها هنوزم یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو هستن.

هر لینک مثل یک رای عمل می‌کنه و لینک‌های بیشتر نشان از محبوبیت بیشتر دارن (البته کیفیت در مقابل کمیت اینجا اهمیت زیادی داره). این رای‌ها مثل نقل قول در مقالات علمی هستن و موجب رتبه‌بندی بهتر سایت می‌شن.

حتی با تمام الگوریتم‌های رتبه‌بندی که توسط گوگل ارائه می‌شه، ایجاد لینک‌های با کیفیت بالا هنوزم یکی از مهم‌ترین سیگنال‌ها برای کمک به سایت شما برای شرکت در موضوعات رقابتیه.

گوگل خیلی متمرکزه روی شناسایی لینک‌های اسپم، پس مهم نیست اول استراتژی ساخت لینک رو یاد بگیریم، بلکه باید بدونیم چه لینکی می‌تونه برای سایت ما مفید باشه

بک‌لینک با کیفیت چیه؟

بهترین لینک توی محتواست. لینک‌ها موجب ارتباط بین دو صفحه می‌شن و به ارزش‌گذاری هردو سایت کمک می‌کنن. اگه شما فروشگاه جوراب دارید و از یک سایت فناوری لینک می‌گیرید احتمالا توسط موتور جستجو نادیده گرفته می‌شه (همه این موارد بستگی به ماندگاری و اعتبار سایت مقصد دارن)

ده‌ها روش برای شناسایی لینک‌های با کیفیت در مقابل لینک‌های بی‌ارزش وجود داره. لینک‌های فوتر یا خریداری شده کیفیت پایینی دارن درصورتی که جریمه نشید (این دسته از لینک‌ها ریسک بالایی دارن و به کسی توصیه نمی‌شه). اگر ما روی بدست آوردن ۱ لینک باکیفیت تمرکز کنیم نتیجه بهتری می‌گیریم. نباید وقت خودمونو برای بک‌لینک‌های اسپم تلف کنیم.

تاکتیک‌هایی برای ساختن لینک‌های عمومی

چندین روش تاکتیکی طبیعی وجود داره که می‌تونید استفاده کنید. این لینک‌ها فقط برای سئو نیست، این یک روش بازاریابی برای ترویج سایت هم هست، استراتژی‌هایی برای پیدا کردن مسیر فعالیت و در نهایت دریافت لینک

  1. اولین گام برای یادگیری و لینک‌سازی، یافتن افراد مناسب برای پیوند دادن به شماست. پیدا کردن وبلاگ‌نویس‌ها، صاحبان کسب و کارهای کوچک و سایتای شخصی که دلیلی برای بحث در مورد شما دارن. به طور معمول این افراد شناخته‌شده هستن و فعالیت مستمری در زمینه کاری شما داشتن یا محتوا منتشر کردن. ابزارهای بررسی لینک رقبا (MOZ)، هشدارهای گوگل، استفاده از اپراتورهای دستوری گوگل گزینه‌های خوبی برای پیدا کردن سایت‌های مورد نظر شما هستن.
  2. ارتباط و دوستی با مشتریان می‌تونه موجب محبوبیت خدمات شما بشه، اگر دوس ندارید اولین خرید منجر به آخرین خرید بشه. رضایت مشتری و ارتباط با دوستان یعنی بدست آوردن لینک
  3. مشارکت در بحث‌ها- اگر در زمینه کاری خودتون دوست و آشنا ندارید می‌تونید با مشارکت در جاهای دیگه از جمله انجمن‌ها و پیام‌رسان‌ها ارتباطات خوبی بدست بیارید

چندتا قانون ساده برا لینک‌سازی وجود داره که اینجا براتون می‌گم:

  • قانون اول اینه که ربات جستجوگر دسترسی به صفحه مورد نظر شما داشته باشه. صفحات ممکنه از طریق متای noindex، فایل ربات یا متاهدر نوایندکس بسته شده باشن
  • نشر بک‌لینک جایی که در دسترس موتورهای جستجو باشه یک امر لازمه، بک‌لینکی که در معرض دید ربات خزنده گوگل قرار نگیره ارزشی هم نداره
  • گاهی طراحان سایت‌ها شیطنت می‌کنن و با روش‌های مختلف لینک رو به شما نمایش می‌دن اما از اونطرف صفحه مورد نظر در حالت لاگین به سیستم فقط در دسترسه یا اینکه لینک برای شما قابل مشاهدست اما توی سورس صفحه وجود نداره!

نتیجه

لینک‌سازی مهمه اما نباید اهمیت لینک کردن صفحات معتبر سایت‌های همکار رو فراموش کنید، اگر شما با دادن لینک به سایت‌های همکار مثلا 10 هزار از دست می‌دید بجاش 15 تومن درمیارید

لینک‌های کوتاه شده هم پیوند ریدایرکت هستن و در صورتی که 301 باشن می‌تونن اعتبار رو منتقل کنن

بهترین لینک‌ها در ابتدای راه اندازی سایت یا هرزمان دیگه‌ای، لینک‌های شبکه‌های اجتماعی معتبر هستن

برای پیدا کردن سایت‌های مختلف جهت لینک‌سازی کافیه لینک‌های رقبا رو بررسی کنید تا کلی ایده خوب بدست بیارید

اگه می‌خواید علاوه بر بک‌لینک‌های ساختگی، بک‌لینک‌های طبیعی بدست بیارید باید محتوای فوق‌العاده در حوزه کاری خودتون تولید کنید

اطلاعات بیشتر

تشخیص ایندکس شدن لینک های شما در شبکه های اجتماعی یکم سخته اما ناممکن نیست
1- دستورات ربات در صفحات
2- دستورات ربات در فایل robots.txt
3- کنترل در دسترس بودن آدرس صفحات در حالت لاگین و خارج از سیستم
4- کنترل به روش استفاده از دستورات گوگل
مثلا پست های فلان شبکه اجتماعی در آدرس domain.tld/post منتشر می‌شه با دستور site:domain.tld/post می‌شه فهمید در این ریشه پست ها ایندکس شدن یا نه
5- بررسی صفحه کش آدرس های ایندکس شده سایت در گوگل
6- بررسی وضعیت لینک ارسالی شما در سورس صفحات

لینک طعمه

تولید محتوای انگیزشی و رایگان مثل لیست‌ها، اخبار جنجالی، راهنماها و خودآموزها می‌تونه شانس شما رو برای معرفی و دست به دست شدن بالا ببره و از همین طریق لینک‌های زیادی بدست بیارید

یکی از تکنیک‌های خبرگزاری‌ها خواسته یا ناخواسته همین مورده، شما هم می‌تونید مورد توجه‌ترین‌های حوزه کاری خودتونو پیدا کنید و در اون راستا اینفوگرافیک و لیست بسازید و شانس خودتونو امتحان کنید