مواردی که تاثیر مستقیم در رتبه‌بندی ندارن

می‌دونیم سن دامنه، سرتیترهای h1/h2، نرخ خروج از سایت، هاست اشتراکی و میزان جستجو همگی تاثیرگذارن در رتبه‌بندی اما اولویت با کدومشونه؟ اینجا مواردی رو می‌گم که معمولا تصور می‌شه در رتبه‌بندی تاثیر دارن اما گوگل به اونا اهمیت نمی‌ده (اصول بی‌طرفی رسانه‌هارو شنیدید؟)

رتبه‌بندی گوگل

اگر به این درک رسیده باشید که هرکاری برای سایت انجام بدید بی‌تاثیر نیست، باید توجه کنید بعضی چیزا تاثیر غیر مستقیم دارن و اینجا می‌خوایم درباره اونا بحث کنیم. بیشتر در مورد سئو بخونید

۱- سن سایت شما

بنظر شما ممکنه که یه سایت هم سن من باشه و تنها کار مفیدش تمدید دامنه باشه حالا با سایتی بتونه رقابت کنه که محتوای قدرتمند داره؟ سن دامنه وقتی ارزش داره که طی سالیان فعالیت مستمر داشته باشی و لینک شده باشی از سایتای دیگه، این چیزیه که عمر دامنه می‌تونه براش موفقیت کسب نه

۲- استفاده از سرویس‌های گوگل

استفاده از سرویس‌هایی مثل گوگل آنالیتیکس، gmail، گوگل داک و سایر سرویس‌ها در سایت ممکنه آماری از فعالیت ما فاش کنه (مثلا خرید لینک) بدلیل اینکه مهندسان گوگل مشترک هستن توی پروژه‌های مختلف. اما وقتی فعالیت مشکوکی ندارید لازم نیست پرهیز کنید

۳- لایک، ریتوییت، توییت و امتیاز به صفحات سایت

فکر می‌کنید گوگل دنبال اینه که بفهمه چقد در شبکه‌های اجتماعی محبوب هستید یا چندتا دنبال کننده دارید؟ نه! همرسانی محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی درصورتی که دست به دست بشه و موج ایجاد کنه اونوقته که سیگنال دریافت می‌کنه و موثره در رتبه‌بندی. پس نیازی نیست وقتی تازه‌کاره سایتمون فوری دنبال‌کننده و این چیزا بخریم چون گوگل اصلا دنبالش نیست

۴- مدت زمان حضور کاربر در سایت

این مورد جالبه، آیا همیشه باید کاربر زمان زیادی بمونه توی سایت و اگه نمونه رتبه ما افت می‌کنه؟ نه. شاید ما چیزی که کاربر دنبالش بوده رو خیلی سریع در اختیارش گذاشتیم و کاربر هم راضیه. پس این فکر اشتباهه و نرخ خروج همیشه بد نیست. گوگل سعی می‌کنه بفهمه چه جاهایی کاربر از نتیجه راضی نبوده

۵- تکنولوژی‌های مورد استفاده در سایت

برای گوگل مهمه که شما از دات نت، react، node.js استفاده می‌کنید؟ از کتابخانه جاوااسکریپت فیسبوک استفاده می‌کنید یا گوگل؟ نباید نگران باشیم وقتی بازدیدکننده‌ها اون محتوا رو یکسان ببینن و این برای گوگل هم تفاوتی نداره

۶- سایت لینک در نتایج گوگل

با جستجوی اسم برندهایی مثل ویکی‌پدیا حتما علامت جستجو رو دیدید در زیر عنوان سایت. این موراد برای سایت‌های مختلف هم متفاوت هستن اما در رتبه‌بندی تاثیر دارن؟ خیر

این مورد می‌تونه برند شما رو برجسته کنه و فضای بیشتری رو به شما اختصاص بده گوگل که در اینصورت خوبه اما این چیزی نیست که گوگل بهش امتیاز بده

۷- استفاده از هاست خارجی

اگه این مورد موجب افت سرعت و دسترسی کاربرای سایتتون نمی‌شه هیچ اشکالی نداره، فقط خوب باشید!

۸- استفاده از دستورات پیشفرض گوگل

دستوراتی مثل index,follow در متای سایت یا دستور rel=follow در لینک‌ها جزو پیشفرض‌های گوگل هستن. اگه دسترسی ربات در فایل robots.txt محدود نباشه اونا تمام صفحات رو رتبه‌بندی می‌کنن. استفاده از متاهای پیشفرض گوگل هیچ مزیتی برای ما ندارن اگه بدی نداشته باشن (افزایش حجم کدهای صفحه). مطلب بهینه سازی فایل ربات رو حتما بخونید

۹- کاراکترهای جداکننده عنوان

اهمیتی داره برای جدا کردن عنوان برند و عنوان صفحات از خط تیره، نقطه یا هر کاراکتر دیگه‌ای استفاده کنیم؟ نه. لازم نیست برای این مورد نگران باشید و این تنها یک ترجیح شخصیه که اهمیتی برای گوگل نداره

۱۰- سرتیترها و برچسب‌های h1,h2,h3

فکر می‌کنید ترتیب استفاده از سرتیترها ارتباطی با کمتر اهمیت دادن یا بیشتر اهمیت دادن داره؟ بازم باید بگم: نه! وقت خودتونو برای بازی با هدینگ هدر ندید و بدونید سرتیترها فقط برای تشخیص عنوان‌های اصلی و فرعی کاربرد دارن

گوگل هیچ اهمیتی نمی‌ده کدوم کلمه بزرگه و کدوم کلمه کوچیک‌تره و تقریبا همه با استفاده از css سایز هدینگ‌هارو کنترل می‌کنن برای جلوگیری از بهم‌ریختگی

بیشتر بخوانید: اهمیت امتیاز ابزارهای بررسی سئو