خانه » آموزش سئو » تفاوت لینک داخلی، کنونیکال، ریدایرکت و نو ایندکس

تفاوت لینک داخلی، کنونیکال، ریدایرکت و نو ایندکس

در فصل انبوه محتوا که هربار به یک موضوع ترند می‌پردازیم کم‌تر پیش میاد چندتا موضوع و تکنیک مشابه که اکثرا در موردش ابهام دارنُ بررسی کنیم

لینک سازی در سئو

در این قسمت یک لیست برای بررسی تفاوت لینک داخلی، کنونیکال، ریدایرکت و نوایندکس می‌نویسم و اگه بازم مورد مشابهی بود به همین پست اضافه می‌شه

  • لینک‌های داخلی عمدتا کاربردشون تعیین رابط کاربریه و البته موتورهای جستجو هم روی همین الگو ساختار سایتو بررسی، ایندکس و آرشیو می‌کنن. مهم‌ترین و قدرتمندترین لینک‌های داخلی در قسمت منوبار یا درون مطالب قرار می‌گیرن و اعتبار بیشتری نسبت به سایدبار یا فوتر دارن. از لینک داخلی به صورت هدفمند برای گردش کاربر استفاده کنید
  • همینطور که حساسیت محتوای تکراری بیشتر می‌شد کنونیکال معرفی شد. اگه صفحه اصلی احسایدر با آدرس ehsaider.ir ایندکس بشه و کنونیکال داشته باشه، در صورتی که هر آدرس مشابهی بازم همین صفحه رو نمایش بده گوگل متوجه و مانع ایندکس می‌شه. پس مورد استفاده این تکنیک برای تفکیک آدرس‌های اصلی از آدرس‌های دارای پارامتره
  • اگر صفحه‌ای از سایت ما حذف بشه و ما اون صفحه رو منتقل کرده باشیم پس ریدایرکت می‌کنیم تا کاربرها و ربات خزنده به آدرس جدید هدایت بشن. معروف‌ترین خطا 404 و معروف‌ترین ریدایرکت هم 301 که برای انتقال همیشگی استفاده می‌شه و گوگل هم تقریبا حداکثر اعتبار صفحه رو منتقل می‌کنه به آدرس جدید
  • اگر آدرسی از صفحات سایت ما مخصوص کاربرهای سایته و گوگل نباید بهش دسترسی داشته باشه مثل تنظیمات کاربری و… باید از طریق فایل robots.txt دسترسی ربات مسدود بشه و اگر به هر دلیلی نمی‌خوایم یک صفحه در نتایج گوگل نمایش داده بشه از ایندکس خارجش می‌کنیم با دستور noindex (استفاده از متا نوایندکس و یا دستور X-Robots-Tag در HTTP header که قبلا در پست نکات ثبت بک لینک توضیح دادم چطور چک بشه)

نتیجه می‌گیریم برای انتقال صفحه از لینک داخلی استفاده نمی‌شه (ریدایرکت می‌کنیم)، برای انتقال اعتبار از کنونیکال استفاده نمی‌شه (ریدایرکت می‌کنیم) و همچنین صفحاتی که نمی‌خوایم ایندکس بشن با استفاده فایل ربات مانع نمی‌شیم (نو ایندکس می‌کنیم)