۱۲ روش بهینه‌سازی محتوا

بطور خلاصه بهینه‌سازی محتوا یک عامل مهم در on page سئو محسوب می‌شه. ما محتوا رو بهینه می‌کنیم تا بتونیم از طریقشون رتبه بالاتر و در نتیجه ترافیک بیشتری بدست بیاریم. در این پست در مورد چگونگی بهینه‌سازی داخلی محتوا برای کاربران و موتورهای جستجو رو شرح می‌دم

سئو محتوا چیه

برای درک بهینه‌سازی اول باید بدونیم سئو چیه، چه مراحلی داره و سئو داخلی چیه

سئو چیه؟ به روند بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا جستجوگرها جهت دستیابی به بالاترین میزان دیده شدن سئو گفته می‌شه

فرآیند سئو معمولا به چند دسته تقسیم می‌شه شامل: تکنیکال سئو، on page سئو و off page سئو

سئو محتوا هم بخشی از سئو داخلی سایته

در اینجا یک مرور کلی بر سئو داخلی با کمک محتوا داریم

سئو محتوا
بررسی سئو محتوا

همانطور که می‌بینید صفحه با عنوان و تگ h1 شروع می‌شه پس مهم‌ترین عوامل هستن. عنوانی که سئو شده هم برای کاربرها مفیده و هم موتورهای جستجو می‌تونن موضوع اصلی نوشته رو متوجه بشن

چند نوی محتوا وجود داره؟

قبل از اینکه در مورد بهینه‌سازی محتوا بحث کنیم بیاید ببینیم محتوا اصلا چیه. محتوا می‌تونه چیزای مختلفی از جمله متن، تصاویر، ویدیو یا صوت باشه یا ترکیبی از همشون باهم

انواع محتوا بطور کلی چند دسته هستن:

پست‌های وبلاگی: این فرمت بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیره که می‌تونه ترکیبی از متن، تصویر و ویدیو باشه. مقالات خبری، لیست‌ها و راهنماها بصورت مطبوعاتی یا اطلاعات عمومی از این دسته هستن

صفحات استاتیک: صفحاتی مثل صفحه “تماس با ما” جزو این دسته هستن

صفحات محصول: صفحاتی که محصول یا خدمات خاصی رو تبلیغ می‌کنن

صفحات فرود: صفحاتی که بطور خاص برای کمپین‌های تبلیغاتی طراحی می‌شن تا اولین صفحه‌ای باشن که کاربر می‌بینه

چطور محتوا رو برای موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

صرف نظر از اینکه چه نوع فرمتی می‌خواین منتشر کنید، روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی محتوا وجود داره

۱- بهینه‌سازی محتوا از تحقیق درباره کلمات کلیدی شروع می‌شه

قبل از شروع به تولید محتوا و حتی شروع مقدمه نیاز به تحقیق درباره کلمات کلیدی دارید

اینکه بدونید چه کلماتی در کادر جستجو توسط کاربرا بکار گرفته می‌شه دو دلیل داره:

  • می‌تونید تشخیص بدید از چه کلمات کلیدی باید برای اینکار استفاده کنید
  • شما می‌تونید روی کلمات بدست اومده مانور بدید تا ورودی بیشتری از موتورهای جستجو بگیرید و این در بلند مدت یعنی رتبه‌بندی بهتر و افزایش ترافیک

نتایج تحقیقات کلمات کلیدی باید سه مورد باشه:

  • تصمیم کلی برای هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی
  • مجموعه‌ای از کلمات کلیدی طولانی‌تر و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی
  • کلمات کلیدی هم‌معنی و مشابه برای کاربرد LSI

برای افزایش سئو از کلیدواژه هدف می‌تونید در عنوان h1 و نشانی اینترنتی بهره‌گیری کنید

کلمات کلیدی طولانی‌تر، هم‌معنی و مشابه رو می‌تونید در زیرمجموعه‌ها محتویات بکارگیری کنید

مطلب پیشنهادی: چک لیست کلمات کلیدی

۲- عنوان/هدینگ/بدنه محتوا

از کلمات کلیدی اصلی خودتون در ابتدای متن استفاده کنید

همه می‌دونن کلمات کلیدی باید در عنوان باشه اما توجه کمتری به تکرار یکی دو مرتبه‌ای در پاراگراف اول نشون می‌دن. محتوایی که در ابتدا و تیتری بکار گرفته می‌شن دارای اهمیت بالاتری هستن از نظر موتور جستجو و رتبه بالاتری برای اون کلمات بدست میارن

کلمات کلیدی مرتبط و طولانی‌تر رو برای زیرمجموعه‌ها استفاده کنید

وقتی یه کلمه کلیدی خاص هدفمونه نباید به تعداد زیاد ازش استفاده کنیم، می‌تونیم کلمات مشابه و هم‌معنی رو استفاده کنیم. یک راه عالی برای استفاده از کلمات کلیدی طولانی‌تر برای استفاده در زیرعنوان‌هاست. از پیشنهادات گوگل برای اینکار می‌تونید استفاده کنید، شروع به تایپ کلیدواژه اصلی کنید می‌بینید عبارت‌های کلیدی طولانی‌تر و بیشتر مورد استفاده قرار گرفته رو پیشنهاد می‌ده. بخش دیگران همچنین جستجو کردن گوگل در بین صفحات هم نتایج مشابهی به شما نشون می‌ده

در محتوا از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید

استفاده از کلمات کلیدی مشابه و هم‌معنی می‌تونه یه بخش از استراتژی محتوای شما باشه، یادگیری ماشینی گوگل می‌تونه کلمات مخفف، هم‌معنی یا مشابه رو شناسایی کنه پس با استفاده از این کلمات شانس بیشتری در رتبه‌بندی‌های مرتبط دارید، دقیقا به همین خاطره که مطالب طولانی ترافیک بیشتری جذب می‌کنن (طیف وسیعی از کلمات در این متن‌ها بکار رفته و جامع هستن)

۳- استفاده از محتوای غیرمتنی در کنار مطالب متنی

موتورهای جستجو متن‌ها رو بیشتر از هر نوع محتوای دیگه درک می‌کنن. داشتن محتوای متنی در صفحه کار شما رو راحت‌تر می‌کنه حتی اگه انواع دیگه‌ای از محتوا رو تبلیغ می‌کنید. اگه یه نشریه دارید و فقط تصاویر صفحات جذابو منتشر می‌کنید این یه اشتباهه، می‌تونید در کنارش توضیحاتی در مورد اطلاعات اون صفحه بدید. همین در مورد فیلم‌ها و صداها هم عمل می‌کنه. اگه پادکست دارید پس توضیحاتی در موردش می‌تونید بنویسید. این مورد درک بهتری از محتوای فایل‌ها در اختیار موتورهای جستجو و کاربران قرار می‌ده. کاربرای وب حالا خیلی عجول هستن و علاقه‌ای ندارن یه فایلو دانلود کنن تا اصل مطلب رو متوجه بشن و بعدش شما رو به علاقمندی‌هاشون اضافه کنن

۴- دنبال پرسش کاربرها باشید

قبل از اینکه محتوایی رو منتشر کنید باید مقصود کاربر در اون موضوع رو بررسی کنید. عنوان مورد نظرتونو جستجو کنید و ببینید ۱۰ نتیجه اول در مورد چی نوشتن. ما باید پرسش کاربرها رو شناسایی کنیم و جواب‌های مستقیمی براش داشته باشیم، در یک پاراگراف بصورت کامل به سوالات پاسخ بدیم و بعد مطلبو باز کنیم شرح بدیم. جستجوی عبارت “سئو چیست” یک پاسخ کلی داره: بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو. پاسخ به سوالات در پاراگراف اول کمک زیادی به شما می‌کنه برای کسب نتایج بهتر. برای جستجوهایی مثل سوالات، چگونگی‌ها و لیست‌ها باید پاسخ رو در ابتدای متن بیارید و کاربر اگه اطلاعات بیشتری لازم داشته باشه می‌ره سراغ اونا

۵- محتوای بلند بنویسید

محتوای طولانی می‌تونن امتیاز بیشتری بگیرن اما نه همیشه. مواردی که توضیحات بیشتری لازم دارن باید شناسایی بشن و ما یک متن چندهزار کلمه‌ای برای توضیح یک کلمه کوچیک استفاده نمی‌کنیم. کیفیت محتوا همیشه از کمیت مهم‌تره. اگر چیزی که می‌نویسیم خوب باشه پس می‌تونه لینک بیشتری بگیره و رتبه بهتری کسب کنه، حتی اگه پست‌های طولانی دیگه‌ای وجود داشته باشه. چرا پست‌های طولانی برای پرسش‌های سئو می‌نویسم؟ چون افراد دوس دارن اطلاعات بیشتری بدست بیارن اما کسی که دنبال خواص فلان دارو می‌گرده بازم دنبال خودن محتوای بلنده؟

استفاده از جدول در ابتدای مطالب بلند می‌تونه کمک کنه کاربر بین تیترهای مورد علاقش چرخش داشته باشه و مجبور نیست چیزایی که دوس نداره بخونه. علاوه بر ناوبری ساده‌تر شانس بیشتری برای گرفتن سایت‌لینک‌ها خواهید داشت (گوگل تیترهای مهم رو در قسمت پایین لینک شما نمایش می‌ده)

۶- استفاده از لینک‌های داخلی برای مطالب مرتبط

یکی دیگه از عناصر بهینه‌سازی محتوا استفاده از لینک‌های داخلیه. با لینک‌های داخلی می‌تونید اطلاعات بیشتری در اختیار کاربرهای سایت قرار بدید و لازم به تکرار نیست، اینکار به موتورهای جستجو هم کمک می‌کنه صفحات بیشتری از وب سایت شما ایندکس بشن. لینک‌های مرتبط به گوگل کمک می‌کنه معنای محتوا رو بهتر درک کنه. متن لنگرهای طولانی‌تر به درک بیشتر موتورهای جستجو کمک می‌کنه

۷- استفاده از لینک‌های خارجی با کیفیت

علاوه بر لینک دادن به محتوای داخلی خودتون استفاده از لینک‌های خارجی به شما کمک می‌کنه در صورتی که:

  • به کاربرها کمک می‌کنه در مورد یک موضوع اطلاعات بیشتری بدست بیارن
  • لینک‌هایی که موجب افزایش اعتماد به سایت شما می‌شه
  • استفاده نکردن از لینک‌های تبلیغاتی برای دریافت پول (لینک فروشی مجاز نیست)

اگر احساس می‌کنید نمی‌تونید بدرستی اینکارو انجام بدید، از لینک‌های خارجی استفاده نکنید. خوندن پست بررسی Off Page سئو به شما توصیه می‌شه

۸- آسان کردن خواندن محتوا

از قالب‌های متنی برای انتشار محتوا استفاده کنید، کسی دوس نداره بی‌وقفه متن بخونه

  • استفاده از پاراگراف‌های کوتاه
  • قسمت‌های مهم متن رو بولد یا کج کنید
  • استفاده از لیست‌ها برای نمایش قسمت‌های مختلف
  • استفاده از جملات کوتاه
  • از فونت‌هایی که خوانایی بیشتری دارن استفاده کنید
  • بین پاراگراف‌ها کمی فاصله بذارید

۹- بهینه‌سازی عناصر غیرمتنی

همانطور که در بالا گفته شد محتوا می‌تونه فرم‌های مختلفی داشته باشه و فقط متن نیست. بعد از متن‌ها بیشترین کاربرد رو تصاویر دارن و می‌تونید یکسری چیزا رو رعایت کنید:

  • استفاده از نام فایل کاربردوستانه (backllink.png بجای ۳۵۴agf.png)
  • متن ALT مناسب داشته باشید
  • زیر تصاویر متن توصیفی اضافه کنید

۱۰- برای نمایش محتوا به موتورهای جستجو از نشانه‌گذاری استفاده کنید

برای درک بالاتر موتورهای جستجو علاوه بر مواردی که گفته شد شما می‌تونید از داده‌های ساختاریافته برای توضیح محتوا به موتورهای جستجو استفاده کنید.

گوگل از قالب‌های مختلفی برای اسکیما پشتیبانی می‌کنه، بسته به نوع محتوا مقالات، فیلم‌ها، پادکست‌ها، محصولات، دستورالعمل‌ها، بررسی‌ها و… می‌تونید ازش استفاده کنید. با توجه توسعه گوگل روی این بخش می‌شه گفت اهمیت بیشتری نسبت به گذشته دارن و نتایج خوبی در درازمدت بدست میارید. البته مواظب باشید استفاده نادرست از اسکیماها خیلی شایع شده

۱۱- استفاده از دسته‌بندی‌ها برای گروه‌بندی مطالب

بطور مستقیم استفاده از دسته‌بندی‌ها روی سئو شما تاثیر نمی‌ذاره

گوگل به صفحات دسته‌بندی علاقه داره و بررسی می‌کنه مطلب شما مربوط به کدوم دسته‌بندیه. به عبارت دیگه شما باید دسته‌بندی‌ها رو بسازید و صفحات مختلف رو گروه‌بندی کنید تا اطمینان حاصل کنید ساختار سایت بخوبی عمل می‌کنه

چندتا قانون ساده:

  • ساختن تعدادی دسته‌بندی
  • اضافه کردن مقالات به دسته
  • بهینه‌سازی دسته‌ها
  • اضافه کردن دسته‌بندی‌ها به منوی اصلی
  • اطمینان حاصل کنید منوی breadcrumb می‌تونه کاربرها رو دسته‌های اصلی هدایت کنه

۱۲- طراحی CTA مناسب برای کاربرها

اهمیت به رضایت کاربر در سئو مهمه اما اهداف شما بعنوان ناشر محتوا هم مهمه

محتوای بی‌هدف هیچ کمکی به وب‌سایت شما نمی‌کنه. من توی وبلاگم از محتوای آموزش سئو استفاده می‌کنم تا علاوه بر یادگیری کاربرها نشون بدم توی کارم مهارت دارم

اگه هدف شما جذب مخاطب ایمیلیه پس باید ببینید انتهای مطالبتون ثبت نام در خبرنامه وجود داره یا نه. اگه هدف شما فروش بیشتره پس باید بتونید کاربرها رو به صفحات فروش هدایت کنید. اگه هدف شما تبلیغاته پس باید کاربرها زمانی که مشغول خواندن هستن دسترسی به تبلیغات داشته باشن. اگه تمایل به ماندگاری بیشتر کاربرها دارید پس بخش مطالب مرتبط می‌تونه به شما کمک کنه

هدف شما هرچه باشه باید قدم بعدی برای کاربرها روشن باشه و قابل دسترس

هدف شما از استراتژی سئو محتوا چیه؟

هر زمان محتوا منتشر می‌کنید علاوه بر رعایت موارد بالا باید یک استراتژی داشته باشید

منظور من از استراتژی محتوا چیه؟ یک طرح می‌تونه شامل موارد زیر باشه

  • چه محتوایی رو می‌خوایم منتشر کنیم
  • کدام کلمات کلیدی هدف ما هستن
  • زمان انتشار محتوا
  • چطور محتوا رو ترویج کنیم
  • تبلیغ محتوا برای مخاطب هدف

این مهمه که درک کنیم محتوا به تنهایی برای سئو کافی نیست اما باید یک راه برای تولید منظم محتوا داشته باشیم

رقابت سخته و اگر می‌خواید رقیبتونو ازبین ببرید باید یک طرح بازاریابی محتوا داشته باشید و بی‌رحمانه دنبالش کنید

انتشار مداوم محتوای با کیفیت بهترین راه برای بهبود رتبه‌بندی گوگله و همچنین ثابت شده شرکت‌های که بطور منظم وبلاگ‌نویسی می‌کنن افراد بیشتری جذب می‌کنن نسبت به کسب و کارهایی که این کارو انجام نمی‌دن

بعد چه؟

پس بعدش چیه؟ شما می‌دونید چطوری محتوای بهینه‌سازی شده منتشر کنید و یک استراتژی محتوا داشته باشید و این عالیه اما پایان کار نیست

شما باید بدنبال یه فرآیند باشید:

  • تبلیغ محتوا
  • استراتژی لینک بیلدینگ
  • نظارت بر رتبه‌بندی کلمات کلیدی و صفحات
  • برنامه‌ریزی برای ارتقای محتوای موجود
  • تمیزکاری و تکرار

نتیجه

سئو محتوا جز مهمی از اهداف کلی شما در موتورهای جستجو خواهد بود، ببینید کاربرهای شما چی می‌خوان و همونو در اختیارشون بذارید. در این فرآیند باید کشف کنید کاربرها چه هدفی از جستجو دنبال می‌کنن و محتوایی که قصدشونو برآورده می‌کنه در اختیارشون بذارید. اگر کاربر دنبال تماشای یه فیلمی می‌گرده همونو همراه توضیحات در اختیارش بذارید و مثل سایتایی نباشید که تنها هدفشون وارد کردن کاربر از صفحات نتایجه

قبل از فشار دادن دکمه انتشار باید چک کنید کلمات کلیدی شما در ابتدا، بین محتوا و بدنه وجود داشته باشه، استفاده از تکنیک LSI و کلمات مشابه رو فراموش نکنید

زیبایی و خوانایی مطلب همراه با حرکت بین محتوا رو بهبود بدید و بعد اونو در اختیار بقیه بذارید

اگه درک یکسری از موارد بالا براتون سخته نگران سئو نباشید، در طول زمان چیزای بیشتری یاد می‌گیرید و همیشه فرصتی برای ارتقای محتوا وجود داره

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی سئو محتوا

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.